onsdag 2 september 2009

Böcker som blev musik

Böcker blir film, film blir böcker, men ibland blir en bok en sång.

Eftersom jag inte kan motstå att fortsätta spela Suzanne Vegas Solitude standing-album för er blir det idag sången Calypso. Det är inte albumets bästa spår, och inte min favorit, men det är en sång som växer, och som tål många omlyssningar.

Vega gör här en omtolkning av historien om Kalypso, så som den berättas i Odysséen. Där är Kalypso gudinnan som under sju år håller Odysseus som älskare på sin ö Ogygia. Hon erbjuder honom odödlighet i utbyte mot att han stannar hos henne, men hon övertalas till slut av gudarna att släppa honom fri. Då hjälper hon honom att bygga en flotte, och han reser iväg. I Vegas drömska tolkning får vi ta del av Kalypsos oerhörda ensamhet. Allt hon ville ha var lite sällskap. Och trots allt så räddade hon hans liv när han höll på att drunkna utanför hennes ö.

Slutstrofen:
My name is Calypso
I have let him go
In the dawn he sails away
To be gone forever more
And the waves will take him in again
But he'll know their ways now
I will stand upon the shore
With a clean heart
And my song in the wind
The sand will sting my feet
And the sky will burn
It's a lonely time ahead
I do not ask him to return
I let him go

Hela texten finns här.



Den som har läst eller försökt sig på att läsa Homeros original har kanske redan stött på henne, eftersom hon nämns redan på första sidan i första sången (och så långt brukar de flesta väl hänga med?):

Honom [= Odysseus] allena som längtade hem till sitt land och sin maka,
nymfen Kalypso höll kvar, den strålande, höga gudinnan,
inne i grottornas valv, ty hon åtrådde honom till make.



16 kommentarer:

Petter Malmberg sa...

Kasper Hauser har det ju skrivits flera böcker om. Så Wooden Horse kan du också använda. (jag har läst större delen av Homeros men jag tror jag har lyckats undvika första sidan.)

Vixxtoria sa...

Petter: Åh, jag har hela inlägget om KH färdigskrivet (du måste ju betänka att jag har undervisat flera år om vargbarn och deras språkutveckling, så det är klart jag inte glömt Kaspar), men jag kan inte hitta nån version av Lukas låt på nätet. Jag får se hur samarbetsvillig google är ikväll, annars vet jag inte riktigt hur jag ska få in fler litterära referenser till just den här Vega-plattan.

Några idéer om hur låten Solitude Standing kan passas in?

Vixxtoria sa...

Petter: Jag måste ju tillägga: tycker du att det är värre att tillstå att du inte kommer ihåg vad som står på första sidan än att du inte har läst den? ;-)

Själv har jag läst hela Odysséen på spårvagnen hösten 1993. Jag tycker inte precis jag behöver en guldstjärna för det, men åtminstone rätten att skryta med det när tillfälle infinner sig. Iliaden fann jag oerhört mycket träigare (eller läs full med tråkiga slag), och jag har bara läst valda delar.

Vixxtoria sa...

Äsch, vad dum jag är. Om man kommer ihåg att låten heter Wooden horse, så går det ju alldeles utmärkt att hitta den.

Petter sa...

Jag har mest läst diverse utdrag ur böckerna och aldrig från pärm till pärm. De första raderna har jag väl stött på men aldrig hela första sidan.
Man har all skryträtt om man läst hela Odyssen tycker jag. Det är ju ändå en prestation.
Jag kan inte komma på nån litterär koppling till Solitude Standing. Tyvärr.

Vixxtoria sa...

Åh, men Odysséen tycker jag du borde läsa. Inte för att man i allmänhet måste läsa alla böcker, men jag tycker att den liksom borde höra ihop med alla andra böcker du läst. Jag hade själv nog inte läst den om den inte ingått i litteraturvetenskapskursen, men det var mer njutning än plikt.

Jag har själv kommit på en litterär (men kanske lite långsökt) anledning att spela Solitude...

Ironbound blir en svårare nöt. Får fundera tills på lördag.

Petter Malmberg sa...

Den verkar ju passa in bland de böcker jag påstår att jag har läst.
Det är väl mest det att jag har läst så stora delar av den. Och ju vet ungefär vad som händer i resten av boken också (om inte annat har jag sett det Xenaavsnitt där det visar sej att det egentligen är Xena som utsjunger sirenerna och spänner bågen i slutet. En ständig källa till bildning.)

Vixxtoria sa...

Jomen precis det jag menade. Om du nu ska föra fram Atlas shrugged på din lista över 100 böcker, och så inte ens ha läst Odysséen. Det går liksom inte ihop. Och den är inte ens dålig (eller smaken är ju olika, men jämförelsevis).

Xena tror jag att jag skulle ha gillat. Serien sändes i huvudsak under de år då jag levde utan tv. Jag har bara sett några få avsnitt. (Det gäller Buffy också.) Men hej - jag läste ju Odysséen i stället.

Petter sa...

Atlas shrugged? Jag tvivlar på att jag hade den med.
Xena är faktiskt oftare rent pekoral än underhållande kitsch. Jag brukade se det när jag lagade mat förr.

Vixxtoria sa...

Petter: Kan jag minnas så fel? Av någon anledning har jag tänkt väldigt mycket på att Rands bok just var på din lista, men nu gick jag och kollade, och där var den inte. Vad har hänt med mitt minne?

Jag har sett några avsnitt av Xena, men bara något här och där när den gick i repris för femtioåttionde gången i början av 00-talet, så jag kan inte uttala mig riktigt om kategorin.

Petter sa...

"Av någon anledning har jag tänkt väldigt mycket på att Rands bok just var på din lista"
Den meningen är det konstigaste jag läst på länge.

Vixxtoria sa...

kanske "var just på din lista" är lite mer idiomatiskt.

Annars kan man varje dag förvånas över att man hör meningar man aldrig trodde man skulle höra. Särskilt om de kommer ur ens egen mun (eller från ens eget tangentbord).

Jag har i alla fall den där jäkla 1200-sidiga boken om världen som skälvde härhemma, och jag vet att det är något blogginlägg som inspirerat mig att flytta boken från sin plats i bokhyllan till skrivbordet, som nån slags indikation på att det börjar bli dags att läsa den. Och jag kunde ha svurit på att anledningen var att den dök upp på din blogg nån gång tidigare i år. Har du inte nämnt den?

Petter Malmberg sa...

Jag har skrivit om Kungariket Atlas av Heidi von Born. Det är nog så nära jag kommit. (Jag sökte på min blogg för säkerhets skull. Vem vet vad man kan ha skrivit en söndagmorgon. von Born var enda som kom upp.)

Vixxtoria sa...

Jag har också sökt på din blogg. Hittar inte heller. Nu blir jag orolig för mitt minne.

Betyder det att du inte ens har läst boken? Den låter nämligen som något som du skulle ha läst.

Usch, vad jag avskyr när jag måste ompröva mina fördomar om folk! Petter har inte läst Odysséen; min världsbild är lite omskakad faktiskt, det är den.

petter sa...

Min sökfunktion är i och för sej usel. Men om man söker i redigeringsfunktionen brukar det går att hitta. Inget atlasshruggande.

Jag har inte läst Ayn Rand.

Jag har läst tillräckligt mycket av Odyssén för att hjälpligt kunna låtsas att jag läst den. Om det kan hjälpa din världsbild på rätt köl.

(Ordkontrollord: Randelds)

Vixxtoria sa...

Äsch, jag gillar att få världsbilden ruckad. Jag har bara inte tid just den hr månaden.