torsdag 10 september 2009

Man måste göra sin hemläxa

Som förberedelser inför Lyrans utmaning Nobelalfabetet som börjar i morgon gjorde jag en 13 minuter lång paus i mitt arbete igår kväll, och såg Babels Daniel Sjölin intervjua Peter Englund. Programmet innehöll även en genomgång av prismotiveringar (eller uteblivna sådana) genom tiderna. Helt nödvändig som inspiration. (Själv är jag mest förtjust i Sture Alléns sätt att presentera Nobelpristagarna; han verkar i alla fall så genuint glad över att få tilldela Nadime Gordimer priset.)

Programmet kan (nej, måste!) avnjutas i SVTPlay.

Vill man veta mer om hur Nobelpristagare nomineras och utses rekommenderar jag Svenska Akademiens sida om just detta. Pristagarna finns också listade, med gott om vidare länkar till bibliografiskt och litterärt material. Och vill man browsa lite mer på engelska och se klipp av den ständiga sekreteraren i olika skepnader ständigt öppna dörren och läsa prismotiveringar på olika språk kan man göra det här. (Och för övrigt var det lite kul att i intervjun höra om att Peter Englund har haft mardrömmar om att han inte ska lyckas öppna dörren den där torsdagen i oktober, som vi alla väntar på.)

6 kommentarer:

Lisa sa...

Ah, härligt. Jag satt faktiskt precis (det var mitt nästa planerade klick) och funderade på om Babel fanns på SVT Play! Jag är sjuuuk och hemma så jag ska genast nyttja länken. Merci!

Vixxtoria sa...

Okej då. Men nästa vecka får du göra läxan, och så skriver jag av dig? Agreed?

Vixxtoria sa...

Bokmania: Ja, jag tyckte mycket om den. Men jag gillade faktiskt sista halvan också, som dels sammanfattade den litterära ankdamsmanifestdebatten, och sedan på ett intressant sätt diskuterade vad som är en klassiker utifrån den nya boken av Rabe, Granvall (och ett par till, vars namn jag inte nu påminner mig).

Det var en ren tillfällighet att tv:n var på, och att jag kunde se, och vanligtvis är det helt andra program när jag av en tillfällighet tittar, så det är möjligt att jag är färgad av min glada överraskning när jag redogör för det här, så klart.

Lyrans Noblesser sa...

Den här läxan borde nog jag göra...

Anonym sa...

Jag måste också göra läxan! Har funderat en hel del på vilka författare jag egentligen tycker ska få Nobelpriset. Det är svårt. Hittills är det bara Coetzee och Lessing som jag läst innan de fått priset.

Vixxtoria sa...

Jag är obstinat ikväll. Jag har tänkt ut ungefär 15 döda författare, och motiveringar för deras postuma upphöjelse. För vad ska Lyran göra åt det? Hacka min blogg och radera dem?

evil devil-smiley (hur man nu gör en sån?)