lördag 19 september 2009

Spritreklam

Jag är med i minst en bokklubb för mycket. Min sambo skulle säga att det är tre eller fyra för mycket (ingen av oss är nog riktigt säkra på hur många det egentligen är). Och igår kom ett bra erbjudande med posten. Igen. Några inbundna böcker man gärna skulle vilja läsa, för endast 20 kronor styck. Som hittat, precis som det brukar vara.

En sida av mig undrar om det inte finns något spärr-register där anonyma bokmissbrukare (eller deras anhöriga) kan anmäla att man inte önskar få reklam om böcker.

En annan sida undrar hur jag ska komma åt att posta ja-kuvertet med mina val i den nya bokklubben, utan att sambon upptäcker det.

5 kommentarer:

Anonym sa...

När jag läser det här så känner jag lite att det är tur att jag inte är med i någon bokklubb alls. Jag skulle beställa alldeles för mycket eller också bara glömma bort att avbeställa månadsboken och sen sitta där med en massa trista deckare som jag aldrig ens skulle öppna. Hu.

Vixxtoria sa...

bokstavlarna: Det finns de aspekterna också. Men jag har blivit bättre på att avbeställa böcker, så det var många år böckerna kom i brevlådan på grund av det misstaget. Och det finns ganska mycket som inte just är deckare (ganska få månadsböcker är det faktiskt, ens i de stora bokklubbarna, även om det är med deckarna de lockar potentiella nya medlemmar). Jag var ett tag med i bokklubben Clio som bara hade historiska fackböcker. Den var inte så dum. Eller, jo, det var den, för där ville jag _aldrig_ avbeställa månadsboken.

Anonym sa...

Jag var med i flera bokklubbar när jag var yngre och då var det ett fantastiskt bra sätt att upptäcka böcker på.
Jag tror att min mamma fortfarande är med i Bonniers bokklubb och Månadens bok (Jag tror den heter det? En bokklubb som försett mig med många av mina absoluta favoritböcker), men jag själv har konstigt nog undvikit alla klubbar de senaste tio åren eller så. Men en mer nischad klubb vore inte så dumt!

Anonym sa...

Just att köpa böcker utan att maken upptäcker det sysslar jag med redan. Rätt patetiskt egentligen. Ett spärregister för bokberoende vore en bra grej, även på Adlibris och Bokus... ;-)

Vixxtoria sa...

I mitt fall borde de sätta upp bilder i stans alla bokhandlar också, med texten "SÄLJ INGA BÖCKER TILL DEN HÄR KVINNAN". Och undertext som varnar om våldsamheter om man försöker hindra mig.