torsdag 3 september 2009

What if...

Jag såg och skrev om Lost in Austen häromdagen. Tv-serien som låter huvudpersonen göra det vi alla drömmer om – träda in i sin älsklingsroman och träffa alla karaktärerna på riktigt. Nu var det inte så enkelt att hjältinnan Amanda Price kunde leva Elizabeth Bennets liv. Nej, riktigt rörigt blev det, men ack, så mycket mer underhållande för oss som kan rabbla historien i Pride & Prejudice i sömnen.

Detta fick mig självklart (jag är ju inte mer än en vanlig läsare) att fundera över vilken bok jag skulle vilja besöka. Jag ska inte sticka under stol med att listan lätt blev ganska lång, och att både Kamratfesten (som jag skrev om här) och Harry Potter (där jag skulle kunna tänka mig att vara Professor McGonagall) stod ganska högt på den. Jag tänkte egentligen att jag skulle försöka hitta en mer modern bok att resa in i, men efter lite suktande vid bokhyllan drogs jag obönhörligt mot en annan gammal engelsk klassiker: A room with a view av E. M. Forster. Jag har skrivit om boken i ett annat sammanhang här tidigare.

I min bokresa byter jag naturligtvis plats med Lucy Honeychurch. Hon kan få komma hem till mig och roa sambon med att spela Beethoven (det skulle vara precis i hans stil; de kunde spela fyrhändigt), och så skulle jag göra ett efterlängtat besök i Italien. Åh, vad jag ska njuta av att återse Fiesole efter häst och vagn, och när jag blir kysst av George Emerson tänker jag minsann inte låta någon sipp kusin släpa mig därifrån. Tvärtom avser jag att verka för att romansen spirar mellan pastorn Mr Beebe och förklädskusinen Charlotte. Det skulle i alla fall den senare vara värd. Och jag har inte för avsikt att genomlida någon långtråkig förlovning med Cecil. Jag stannar helt sonika i Italien (i mitt vackra rum med utsikt över Arno och il Duomo) med George Emerson, och Cecil kan resa till London och roa sig med... Dorian Gray eller nån. (Sorry, Forster. Din roman är pretty perfect, men jag kan inte motstå att leka lite med din skapelse.)

I filmklippet nedan kastas vi en bit in i filmen, med ett par hänförande möten mellan Miss Lucy Honeychurch och George Emerson. (Och hjälp, så ung Helena Bonham Carter ser ut...)


Och den som vill hoppa direkt till den berömda kyssen på fältet har den här:



Och du som har läst så här långt – nu är du utmanad! Vilken bok vill du besöka, och hur vill du röra till handlingen i den?



4 kommentarer:

Bokomaten.. sa...

*skratt* det är ju för roligt. Jag såg Lost in Austen för en vecka sedan och skrev om det i min blogg. Funderade över vilken bok jag brukar försvinna in i när jag behöver komma bort och få lite tröst eller verklighetsflykt och svaret var i mitt fall naturligtvis mycket enkelt. Ett rum med utsikt. Uppmanaed folk med samma fråga då, vad roligt att vi gjort nästan exakt det samma! Läs här: http://bokomaten.blogspot.com/2009/08/festlig-fredag_28.html

Vixxtoria sa...

Haha, det var ju faktiskt riktigt kul. Jag hade inte läst det inlägget hos dig tidigare. Jag har inte så festliga fredagar nuförtiden, och vill helst inte bli påmind om att andra har det (jag minns alldeles tydligt att jag lät bli att läsa om det, och du har ju inte så snygga youtube-klipp som jag har, så jag kunde lista ut vad det handlade om i alla fall) ;-)

Men visst är tv-serien bra? Och Forster!

Bokomaten.. sa...

JA! Jag är såld på TV-serien också. Och det var absolut ingen anklagelse, snarare roligt sammanträffande. Jag menar, serien har väl inte gått på TV nyligen, eller? Jag såg hela på DVD u ett sträck.:-D

Vixxtoria sa...

Åh, jag tog det inte som en anklagelse. Mer som Mr Collins kommentar om hustrun Charlotte (f.d Lucas) P & P-serien från 95: "we are but one mind" (och sen ler han och vinkar liksom med fingrarna åt Charlotte som håller på att packa in väskor i vagnen åt Elizabeth och Maria Lucas inför hemresan...