måndag 21 september 2009

Hänt i veckan


Mitt lilla pausinlägg om att jag fyllt en post-it-lapp med boktips den här veckan utvecklades till en riktigt rolig gissningstävling där min från början menat retoriska fråga om varifrån jag hämtat tipsen fick folk att lämna bud. Saken är den att jag inte själv minns riktigt var jag hämtat informationen ifrån. Ibland är det väldigt luddigt. Och sällan är det ett enda blogginlägg eller artikel som får mig att skriva upp en bok; oftare handlar det om utnötningseffekten. När man hört och läst om en bok flera gånger, ur lite olika synvinklar, så ger man till slut upp.

Jag noterar alltså på post-it-lappar. När jag får ett ryck och gör en beställning, eller går till biblioteket eller bokhandeln plockar jag ihop en liten samling från de olika lapparna.

Nåväl, eftersom jag hade riktigt roligt åt gissningstävlingen är det väl inte mer än rätt att jag presenterar det rätta svaret, och delar ut länkar som belöning. Här är alltså någon slags lösning på varifrån jag fått impulsen till just de här böckerna just den här gången:

Aldous Huxley Du sköna nya värld. Jag minns faktiskt inte precis vad som fick mig att skriva upp den här. Det är en sådan där bok som man alltid hört talas om, men inte kommit till skott med. Men jag läste lite grann om den här hos Magix på Bokbabbel.

Boktjuven av Markus Zusak har läst om på tusen ställen. Den har blivit så hajpad att jag inte ville ta i den med tång när den kom. Men nu börjar jag känna att det kan bli dags. Den här gången blev det Fiktionistas inlägg i Tematrion om Döden som fick mig att skriva upp boken, men Kerstin på En bokmals liv och leverne tar upp samma bok i tematrion.

Patricia Moyes - en deckardrottning i skymundan som Snowflake tipsar om.

Åsa Anderberg Strollo Bryta om blev jag påmind om att jag ville läsa när jag läste om en annan av författarens böcker hos Bokomaten.

Steve Sem-Sandberg De fattiga i Lodz. En artikel i DN, och tidigare goda erfarenheter av Sem-Sandberg.

Ignacia Padilla Amfitryon läste jag om hos On Word Arts. Blev väldigt sugen på den, så den står bland de översta på köplistan.

Théophile Gautier Den döda älskarinnan blev jag nyfiken på efter att ha läst Emmas inlägg på Boktradition.

Maria Sandel Droppar i folkhavet läste jag om hos Lyran. Men Martina på Ett hem utan böcker skriver också lite grann.

Tack för tipsen den här gången. Nu ska jag bara köpa. Och läsa.

Ja, läsa var det, ja.




2 kommentarer:

Bokbabbel sa...

Haha, jag gissade att det kanske var hos mig du läst om Brave New World :) Bra bok, skrev som sagt kandidatavhandling om den och ska troligen fortsätta även i magistersuppsatsen. Blev glad över dystopitipsen som ramlade in till min blogg!

Vixxtoria sa...

Magix: ja, jag läste ju om Huxley hos dig, men då stod den redan på listan. Ett typiskt exempel på hur saker och ting sammanfaller. Men den är ju en modern klassiker som dyker upp här och där.

Jag ska förresten återvända till de där dystopitipsen själv, och hämta inspiration så småningom.