lördag 26 september 2009

Afrika och Auster

Nobelalfabet når bokstaven I, och alla andra har hunnit före och knyckt de bästa godbitarna på den bokstaven, så jag använder mig av titlar nedan. (Och funderar vidare på vad det är för ord vi stavar till. "O Himmel vad svårt!" gissar jag den här veckan.)


1. Berätta om en Nobelpristagare, eller om en boktitel skriven av en Nobelpristagare, på veckans bokstav.

John Maxwell Coetzee fick Nobelpriset år 2003 med motiveringen att han "i talrika förklädnader framställer utanförskapets överrumplande delaktighet" (och jag kan inte låta bli att kommentera att den prismotiveringen är en parodi på sig själv). Coetzee var en författare jag aldrig hade hört talas om före prisutnämningen. Och därefter har han blivit en av de författare jag på senare år har läst med stor behållning. Jag har valt honom som representant på I, för boken I väntan på barbarerna, som jag tyckte om, även om det inte finns mycket att tycka om i den.

2. Berätta om en författare du anser borde få Nobelpriset, eller om en boktitel skriven av någon du anser borde få priset, på veckans bokstav. Motivera varför "din" författare borde få Nobelpriset.

En amerikan som jag inte tror (och egentligen inte ens hoppas) kommer att få Nobelpriset i litteratur är Paul Auster. Han finns på många vadslagningslistor, men jag skulle bli oerhört förvånad (och ja, jag skulle nog tycka att Svenska Akademien har valt fel) om han fick priset. Trots det har jag läst de flesta av hans romaner, och läst dem med stor behållning. Som jag tolkar honom återvänder han ständigt till samma problem, och skriver om det ur olika vinklar. Han slår an en ton i mig, både språkligt och tematiskt. Vad är det att vara människa, och hur skapar vi mening i våra liv? Och så finns det väldigt ofta böcker nedpackade i lådor i hans berättelser – det är något att fundera över. Han motiverar sin plats i det här sällskapet (på mer än ett sätt) med boken I de sista tingens land.

Om han fick priset så torde motiveringen vara en eller annan variant av det här: "För att han oförtrutet skriver samma historia om sitt Amerika gång på gång, och inte kommer att tystna förrän vi förstått vad han egentligen menar."

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar din motivering för Auster! :-)

Vixxtoria sa...

Lustigkulle: Tack :-)

Lilla O sa...

Jag också! Tror inte att det blir någon amerikan som får priset, men helt fel är väl Auster inte?!

Vixxtoria sa...

Austers böcker tycker jag mycket om, och jag läser honom gärna, men jag tycker det finns många andra som före honom skulle få Nobelpriset. Så fel är han inte, men lite fel för Nobelpriset.

Lyrans Noblesser sa...

Kul motivering, jag har inte läst honom ännu. Jag ligger lite efter med amerikanerna...

Vixxtoria sa...

Lyran: Jag tycker helt ärligt ditt urval av böcker brukar vara mycket mer intressant. Men å andra sidan så är det amerikanska inflytandet så stort, att det är svårt att förbigå denna kontinent helt. Om du ska läsa _en_ bok av Auster skulle jag föreslå att du tar Moon Palace eller Leviathan (vad nu de heter på svenska). Där tycker jag han är i sitt esse, och man får med mycket av hans tankegångar. Jag tycker (som sagt) mycket om honom, men nej, riktigt Nobelämne är han inte. Åtminstone inte förrän 50 andra har fått Nobelpriset först. Men läsvärd och bra - absolut!!!