fredag 11 september 2009

Vi börjar med alltings slut


Första delen i Lyrans Nobelalfabet, och vi börjar vid slutet. O som i Omega. Ett symboliskt val, antar jag. Här är mina svar på de två frågorna:

1. Berätta om en Nobelpristagare, eller om en boktitel skriven av en Nobelpristagare, på veckans bokstav.

Selma Lagerlöf, som 1909 fick Nobelpriset på grund av den ädla idealitet, den fantasiens rikedom och den framställningens själfullhet, som prägla hennes diktning kan man inte nämna för ofta. Jag tror inte att man kan läsa henne för ofta heller, men trots det finns det några av hennes böcker som jag inte har läst. En av dem är Osynliga länkar, den novellsamling som kom ut 1894, och var hennes första bok sedan debuten med Gösta Berlings saga tre år tidigare. Men jag ser fram emot att ge mig på den. Elektroniskt kan man läsa den också, tänka sig!

2. Berätta om en författare du anser borde få Nobelpriset, eller om en boktitel skriven av någon du anser borde få priset, på veckans bokstav. Motivera varför "din" författare borde få Nobelpriset.

Till Harry Mulisch vill jag tilldela Nobelpriset för ett författarskap som känsligt balanserar på det ömsesidiga beroendet mellan offer och förövare, och skickligt navigerar mellan orsaker och verkan i det stora mästerverket (De) Ontdekking van de Hemel*, som förklarar allt och lite till genom att väva samman samhällsanalys och beskrivningar av 1900-talets omvälvande händelser med judisk-kristna myter och föreställningar. Jag har skrivit om honom här.


*På svenska: Upptäckten av Himlen

2 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Symboliskt och symboliskt, jag kunde komma på förslag på O...

Selma kan inte nämnas alltför ofta. Och Mulisch verkar ju fantastisk!

Vixxtoria sa...

Lyran: Man kan väl slå två flugor i en smäll? Det gör också symboliken tätare!

Mulisch är på många sätt fantastisk, även om han inte är min största favorit, så läser jag honom gärna. Tyvärr finns endast tre böcker översatta till svenska.