måndag 16 augusti 2010

Page 66

Uppdaterad med ledtrådar!

Ja, jag vet. Man ska sluta när det är som roligast, och visst hade vi kul i helgen, men nu får jag väl ändå ge mig och yadayada.

Men när vi  höll på och gissade på de där första meningarna, så blev jag mer och mer övertygad om att jag skulle klara av att gissa rätt bok utifrån nån sida mitt i boken mycket bättre (för ärligt talat, jag vill ju in i i historien, och dröjer sannerligen inte vid första sidan längre än nödvändigt).

Så här kommer leken Page 66. Den gå ut på att jag skriver första mening(arna) i det andra fullständiga stycket på sidan 66 i en bok. Och sen gissar ni som vanligt på bok och författare.

Det här är 10 rätt bra böcker (och jag råkar veta att en del som läser här har några av dem som sina favoriter, och jag erkänner att det är ett litet test för att se om de blir igenkända, för såna test tycker jag om att roa mig med, hehe).

1. 'Oh, no, please, I said,' embarrassed. 'Just a mix-up. I'll pay you back.'
He ran a hand through his hair and I was surprised to see it was trembling. 'I wouldn't dream of such a thing,' he said curtly. 'It's his fault.' Bokomaten spurtar och gissar rätt på denna också (efter att ha läst ledtråden, tror jag?).

Ledtråd: Många bokbloggare gör ingen hemlighet av att det här är en av de bästa böckerna de någonsin läst. Jag har väl själv läst en och annan historia som jag tycker bättre om, men jag håller med om att den inte är så pjåkig. Författaren förklarades vara ett amerikanskt stjärnskott och underbarn när boken kom ut. 

2. Miep kwam ons vertellen dat ze bij Dr. Dussel geweest was. Maria excellerar med holländskan och får in en fullträff med Anne Franks dagbok. Goed gedaan!

3. 'Well, thank you so much,' she repeated. 'How quickly these accidents do happen, and then one returns to the old life!'
'I don't.'
Anxiety moved her to question him.
His answer was puzzling: 'I shall probably want to live.' Bokomaten satte den på de tre första orden (vilket är rätt imponerande, faktiskt). Det är Room with a view av E. M. Forster. 

4. Nu förstod han att han måste vara döende men han var nyfiken. Han ville inte dö förrän han hade kommit underfund med alltihop. Om en karl varken har näsa eller mun eller svalg eller tunga ja då kan man gott utgå ifrån att han saknar en del andra kroppsdelar också. Rätt svar här är Johnny var en ung soldat av Dalton Trombo, något som Johanna A gissar rätt på, eftersom det är en av hennes favoritböcker. 

5. Vi satt i cirkel och ordet gick runt. Det gällde att vara läskig.
Jörgen: – Man hojar runt hörnan och så får man världens sladd och kanar omkull och ena benet späckas med grus och sand medan skinnslamsorna glås av, och så andra benet fastnar i kedjan så att tårna knäcks och skivas som prinskorvar i ekrarna i bakhjulet, och så armbågarna och bröstet blir också späckade med gruset och sanden, och så direkt efter kommer en bil runt hörnan och bara, slafs, manglar över en, och gubben: Vadå? Var det nåt? och backa tillbaka och manglar igen, men ser inget och kör iväg igen och manglar för tredje gången, och så ligger man där som pölsa och bara hjärtat rör sej sakta, sakta tills det stannar. Marias bokliv har alldeles rätt i att det här är hämtat från sidan 66 i  Janne, min vän av Peter Pohl.

6. 'We have,' said Hermione quickly. 'We've been decontaminating this house, it's been empty for ages and stuff's been breeding in here.' Snowflake känner igen en Harry Potter-bok när hon ser ett citat från den, men det här är inte sista boken. Det är inte tredje boken heller vilket Vitgulstrumpa föreslår... Men det är så klart ett utdrag ur femte boken, Harry Potter and the Order of the Phoenix! Någon som Vitgulstrumpa till slut gissar rätt på. 

7. Kvinnan rycker på axlarna. Hon har färgat hår, ser Elizabeth nu. Minst fyrtio år, säkert en familj att försörja hemma, ett sådant där ryskt hushåll med en gammal invalidiserad mor och en man som super och klår henne och en dagdrivare till son och en dotter med rakat huvud och lila läppstift. Johanna A sätter den äntligen! Det är Coetzees Elizabeth Costello.

Ledtråd: En barbarisk Nobelpristagare hr skrivit den här boken. Eller kanske Elvis.

8. Frampå eftermiddagen red hon nerför den branta liden till Reinsnes. Klotho gissar mitt i natten rätt på Dinas bok av Herbjørg Wassmo. 

9. Och jag sa: "Far sa att han är en ond man. Vet du varför han sa det? Är mr Shears en ond man?"
Och mrs Alexander sa: "Varför frågar du mig om mr Shears, Christopher?"
Klotho drämmer till med Mark Haddons Den besynnerliga händelsen med hunden om natten. Hon tycker den är grymt bra, och det tycker jag också.  

10. Men hon var en del av mitt inre liv. Och nu, när alla Jennys fantasier blandats med mina, höll hon på att förvandlas till oigenkännlighet. Efter en mängd ledtrådar och (andras) felaktiga gissningar får Johanna A till det: boken som eftersöks är Sissela Lindbloms De skamlösa. Värd att läsas. 

Ledtråd: När den här boken kom för ett par år sen gav den upphov till en debatt som ledande politiker ännu bär med sig. (Jenny som nämns i citatet är dock ingen huvudperson.)
Uppdaterad ledtråd: Det är helt enkelt den här boken som gav upphov till den så kallade "väskdebatten".

52 kommentarer:

Klotho sa...

Jösses! Du har mer energi än en duracellkanin. :)

Jag har inte ens hunnit med att ta itu med din 108-listan, men om jag inte minns helt galet så är 8:an Dina av Wassmo.

Vixxtoria sa...

Klotho: Jamen visst är det det. :-)

(Och JAG har ju redan tillbringat helgen med att gå igenom de 108, så jag har ju lite tid över nu...)

Klotho sa...

Hmm...ska bara skriva detta, sen inget mer innan sovdags. :)

9:an är Den besynnerliga händelsen med hunden om natten av Mark Haddon som var grymt bra.

Marias bokliv sa...

Vild gissning här; är trean Anne Franks dagbok?

Vixxtoria sa...

Klotho: Det är klart det handlar om hunden om natten! (Hoppas du sovit gott nu förresten).

Maria: Natuurlijk! Je herkende "Miep", hè?!

Marias bokliv sa...

gissar vidare; femman låter som nått av Peter Pohl..."janne min vän"

Vixxtoria sa...

Maria: Du är ju bra på det här! Det är klart det är Peter Pohls Janne min vän!

Visst kan du sexan också?!

snowflake sa...

Har ni sparat HP till mig? Tack snälla! Men vilken...
Sista kanske?

Vixxtoria sa...

Snowflake: Visst är det HP, men inte sista. Citatet är faktiskt (av en ren slump) rätt belysande för vad de sysslar med i början av den här boken.

Marias bokliv sa...

jag vet att det är HP men inte vilken bok...
fyran känner jag igen men kan inte placera..

funderar på om tian kan vara Gardells eller om jag bara blir förvirrad av namnet Jenny?

Ebba sa...

Jag gissar att sexan är HP nr 3.

Vixxtoria sa...

Maria: Nej, lite trixigt är det ju med HP-böckerna, haha.
Fyran är en väldigt bra bok. En av de bästa på den här listan. Jag hade inte föreställt mig att du hade läst den, men jag kan ha fel ;-)

Angående tian så är du förvirrad av namnet Jenny. Det är inte en bok av Gardell.

Vitgulstrumpa: Det är inte trean. Det är en betydligt tjockare HP.

Ebba sa...

Kan det vara femman då?? :D

Johanna A sa...

4:an är Johnny var en ung soldat av Dalton Trumbo. En av mina favoritböcker.

Vixxtoria sa...

Vitgulstrumpa: Ja, men visst är det det! (Du vet, när de måste göra rent hus i Sirius hus!)

Ebba sa...

Woho, jag hade rätt! :D

Vixxtoria sa...

Vitgulstrumpa: :-)

Johanna: Det är rätt, och visst är den ruskigt bra!! Jag måste skriva minst tre inlägg om den boken snart!

Bokomaten sa...

Ahhhh! Han bara läsa de tre första orden i nr 3 å var jag naturligtvis tvungen att skrolla ner för att skriva att det förstås är A ROOM WITH A VIEW! Tack för att du sa åt mig att gå in och gissa.:) Nu ska jag läsa vidare.:)

Vixxtoria sa...

Jamen Bokomat, vad glad jag är att du satte den! Jag var vaken halva natten och undrade om du skulle känna igen just de där raderna (för jag hade så klart dig i tankarna när jag tog fram just den boken!), så självklart var jag tvungen att knuffa till dig lite idag när jag inte hört något från dig :-)

Men jag är rätt imponerad av att du kände igen dem med en gång. Det tror jag inte att jag hade klarat.

Bokomaten sa...

Åh, men det är ett så berömt citat.:-) Hade nog allt tur som fick just de raderna. De står och pratar, strax efter det förfärliga bråket de bevittnar. Lucy Honeychurch tackar för att han hjälpt henne undan och inte tänker skvallra för någon om vad som hänt. Du kanke minns i filmen? Hon svimmar och skäms förfärligt. Dags för en omläsning tror jag.

Bokomaten sa...

Haha, kanske inte de tre första ORDEN direkt förresten.:) Men de tre första raderna i alla fall. . 'How quickly these accidents do happen, and then one returns to the old life!' Nyckelscen, juh.

Vixxtoria sa...

Jomen alltså jag minns ju, eftersom jag letade reda på citatet i natt och läste några sidor runt omkring det. Men det är ändå rätt bra att känna igen det på de tre första orden "well, thank you..." ;-)

Om man ska analysera George, förresten, så har jag börjat fundera på om han egentligen inte befinner sig nånstans inom autismspektrat?

Marias bokliv sa...

jag VISSTE att jag kände igen fyran! Men det hade nog inte hjälpt att piska mig med brännässlor ens för att få ur mig det rätta svaret.
Läste den för läääääääänge sedan o fattade ingenting alls men uppenbarligen gjorde den intryck. En bok till för omläsningshögen...

Bokomaten sa...

George har ju lätt en diagnos av något slag, autism låter inte helt otroligt men fullt så speciell är han kanske inte. Tror mest han är resultatet av ett alltför isolerat liv.

Gissar på Persuatsion på första citatet förresten. Skulle kunna vara konversationen i hattaffären någonstans i början (visst är den en hattaffär? är 15 år sedan jag läste den..)

Vixxtoria sa...

Maria: Se där! Jag tycker definitivt Johnny var en ung soldat är värd en omläsning eller två!

Bokomaten: Det man kallar autismspektrat är ju ganska brett; jag tänkte kanske inte att George hade regelrätt autism precis.

Fast jag tolkar Forsters tanke med honom att han på många sätt ska vara som ett naturbarn, som inte döljs under civilisationens fernissa.

Persuasion är helt fel. Nästan 200 år fel, faktiskt. Det är från en bok som är massor av mänskors absoluta favoritbok (dock inte min, men det är möjligt att den blivit det om jag varit lite yngre när jag läst den första gången. Jag tycker dock det är en väldigt bra bok.)

Vixxtoria sa...

Bokomaten: Hattaffär, förresten? Hur kan du minnas sånt?

Bokomaten sa...

Haha, för att jag var tonåring när jag läste... du vet, på den tiden saker fastnade och faktiskt stannade kvar istället för att gå in genom ena ögat och ut genom det andra..:) (läste inte så mycket med öronen på den tiden). Tydligen minns jag inte så bra dock, det var ju fel.:)

Bokomaten sa...

Vilt infall förresten, Den hemliga historien av Donna Tartt?

Vixxtoria sa...

Sant. Det man läste som tonåring har fastnat på ett helt annat sätt. Ja, förutom det som stod i läroböckerna då.

Jag har uppdaterat med några ledtrådar till de två citat som finns kvar, förresten.

Vixxtoria sa...

Bokomat: Oj då? Läste du Den hemliga historien när du var tonåring också, kanske? Det är nämligen RÄTT!

Bokomaten sa...

Ja, konstigt det där för du har helt rätt i att det är inte mycket från läroböckerna man minns...

och vet du.. skäms att säga det men jag har inte ens läst den hemliga historien... har dock släpat den med mig runt hela Europa och skåne hela sommaren för att jag TÄNKT läsa den... väldigt mycket i det omedelbara medvetandet liksom..:) Kollar de andra ledtrådarna också nu.:)

Vixxtoria sa...

Man blir ju inte riktigt lika känslomässigt engagerad i sina läroböcker, som man blir av flickor som inte får gifta sig med sin älskade ;-)

Jag tror att Den hemliga historien är en Bokomat-bok faktiskt. Men jag läste den inte själv förrän - ja, kanske nästan 10 år efter den kom.

Bokomaten sa...

Ja, det finns ju en anledning till att jag släpat runt på den..;) Men det har mest blivit ljudböcker i bilen och en massa ickeläsande aktiviteter på sistone.. typ umgåsande och sådant jag normalt inte pysslar så mycket med..;)

Nu klurar jag på sista, åh, det kliar så i huvudet för att jag inte kommer på vad det kan vara.. Och 7:an då? Kan man få en liten ledtråd där med?

Vixxtoria sa...

Ja umgåsande är ett elände för läsningen. Har också sysslat en del med det. Och badat – det är svårt att läsa medan man simmar i havet faktiskt.

Jag hade visst glömt att ge ledtrådat på sjuan, men nu är den ditskriven.

Bokomaten sa...

Kan det vara Wennstam, Flickan och skulden? Känns inte helt klockrent, är ju inte en skönlitterär bok..

Vixxtoria sa...

Bokomat: Nä, inte Wennstam, men inte så dumt gissat. Författaren är i ungefär samma ålder och är kvinna. Debatten som uppstod till följd av boken handlade också om just kvinnliga beteendemönster.

Bokomaten sa...

Sambon försöker hjälpa sin frustrerade flickvän genom att gissa på Bersprängarens dotter av Lo Kauppi?
Och 7:an var ju rackarns så svår. Elvis!???:D

Bokomaten sa...

Bergsprängardottern som exploderade menar jag förstås.. hrm.. boken och pjäsen hade ju visst olika namn..:) Närminnet är som sagt inte lika gott som tonårsminnet..:)

Vixxtoria sa...

Hej Bokomatens snälla sambo. Det var fel.

Det är en bok som utspelar sig i en betydligt glassigare miljö. Tänk yta. Mer yta, och så polera lite på det.

(Är bergsprängarboken bra, förresten? Jag har inte läst den.)

Och angående sjuan så är Elvis en väldigt bra ledtråd till titeln!

Bokomaten sa...

Haha, jo, tror den är bra. sambon säger det i alla fall.;)

17 också.. yta, mer yta...hmm.. lovar att jag kommer vakna i natt med en gudomlig ingivelse.

Kanske om Elvis också.;)

Bokomaten sa...

Ok, nu kommer en bok jag gissar på av ren slutledningsförmåga på nummer 7, men jag har inte läst tyvärr. Kungen bugar och dödar av Herta Muller? Kungen-uppenbarligen Elvis, Herta -uppenbarligen barbar...;)

Vixxtoria sa...

Bokomaten: Jag skrattar ihjäl mig :-D

Men nej, det är inte Herhta Müller, fast jag har nästan lust att låtsas att det är det.

Sov du på saken!

Marias bokliv sa...

är tian En spricka i kristallen?

Vixxtoria sa...

Maria: Nej, inga sprickor i kristallen.
Men sprickor i det socialdemokratiska partiet är en av konsekvenserna av denna skönlitterära bok om ytliga unga människor som jobbar på ett glassigt magasin. Det är i grunden en mycket moralisk bok med ett intressant grepp, där läsaren själv får ta ställning till de fullständigt amoraliska huvudpersonerna. (Många läste boken bokstavligt och blev arg på författaren, och såg boken som en hyllning till – i stället för kritik av - konsumtionssamhället.)

Johanna A sa...

Jag gissar att 7:an är Elizabeth Costello av Coetzee.

Vixxtoria sa...

Jamen Johanna vad duktig du är! :-)

(Om nån annan inte förstod ledtråden, så har ju Coetzee även skrivit en bok som heter I väntan på barbarerna, därav "en barbarisk Nobelpristagare". Och med Elvis menade jag så klart Elvis Costello. Och med denna förklaring så känner jag mig som en programledare i På Spåret.)

Vixxtoria sa...

Nu är det bara ett enda citat från sidan 66 kvar, det tionde citatet. Det är nu uppdaterat med ytterligare lite ledtrådar, förutom alla del jag pytsat ut i kommentarsfältet.

Anonym sa...

Reglerna av Sara Mannheimer

gissar
Lena K E

Johanna A sa...

Jag gissar på De skamlösa av Sisela Lindblom.

Vixxtoria sa...

Lena: Nej, inte Mannheimer heller (men oj, så många unga kvinnliga författare med viktiga böcker som har dykt upp som gissningar).

Johanna har däremot rätt igen. Det är Lindbloms De skamlösa (men det är sannerligen inte lätt att ta på det här citatet, ändå tycker jag att det på sätt och vis speglar lite av boken). Grattis Johanna!

Marias bokliv sa...

då var det ju inte konstigt att mina gissningar var åt skogen... Hjälper inte att ha den liggande i oläst-högen

Vixxtoria sa...

Maria: Haha. När alla gissade på förstameningar i helgen gick jag flera gånger till mina olästa böcker och hittade rätt meningar. Men jag tyckte (oftast) att det var lite fuskigt att gissa på dem, så jag försökte låta nån annan gissa först (t ex på alla Murakami-böckerna. Eller vad han heter. Harikiri?)