tisdag 22 september 2009

Det gamla gardet

Det finns så många nya spännande böcker. Och så många nya spännande författare.

Men en liten extra glädjesprittring känner jag inför att tre riktigt bra gamla rävar kommer med nya böcker i höst. Jag har läst långa lockande recensioner i en blaska här och en blaska där. Intervjuer har jag inte sett (eller aktivt letat efter), men om någon har länkar till aktuella sådana, får ni gärna bistå. Här är mina favorittanter just nu:

Agnetha Pleijel, med en tredje, påstått fristående del (det är de aldrig, har jag upptäckt) av serien som inleddes med Drottningens Chirurg (en väldigt bra bok, som jag vis av erfarenhet inte rekommenderar att man läser när man är gravid). Syster och bror heter den nya boken, och Nina Lekander är överförtjust i Expressen, medan Malin Ullgren kan hålla sig mer i styr i DN.

Inger Alfvén. Dotter till en dotter. S/Y Glädjen. Ur kackerlackornas levnad. Behövs mer presentation? Okej då. Judiths teater. Och så höstens bok: När förnuftet sover, som Paulina Helgeson lågmält anmäler i SvD. Anneli Jordahl är betydligt mer entusiastisk i Sydsvenskan.

Anita Goldman. Skriver om krig igen. Om man nu kan tycka om böcker om krig, så tycker jag om hennes sätt att angripa problemet. Ett svenskt perspektiv, skrivet från min horisont, med en lika stor förundran som jag har över att krig verkligen finns. På rikigt. Och vad det gör med människor. Hennes Snäckans sång: en bok om kvinnor och krig rekommenderas! Den nya boken heter Om jag så måste resa till Los Alamos, och Maria Küchen kallar i Sydsvenskan den för en helgjuten hybrid mellan personlig reflektion, roman och reportage. Det låter lovande, eftersom just Anita Goldman är bäst i klassen vad gäller den kombinationen. Heidi von Born är mer avvaktande i Svenska Dagbladet.

Och ja, jag har läst recensionerna. Hm. Jag får snart ta tillbaks det där att jag inte läser om böcker jag inte har läst. Ack, alla dessa livslögner vi poserar med.

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Pleijel gillar jag mycket och ska absolut läsa hennes senaste bok (det har jag bestämt)- och Goldmans har jag beställt på bibblan redan. Det är möjligt att jag vill läsa Inger Alfvéns bok också- men längtan efter den är inte riktigt lika stark- även om jag har gillat en del av det hon skrivit tidigare. Spännande är det hur som helst med dessa nyheter!

Vixxtoria sa...

Jag vet inte riktigt hur det kommer sig, men i mitt huvud är liksom de tre kategoriserade på samma ställe. Jag kan sällan tänka på Alfvén utan att också tänka på Pleijel. Det var därför jag tyckte det såg ut som en tanke att jag läst recensioner av nya böcker från alla tre på bara ett par dagar.

Ska bli spännande att se vad du tycker om böckerna; själv räknar jag med att de här tre (eller någon av dem) blir julklappar. Det ser tjockt ut inan des.

Anonym sa...

Jag läste om Alfvéns senaste i DN och blev väldigt sugen på att läsa den. Har dessuom lyckats plocka på mig några gratis Alfvén de sneaste månaderna, så jag kanske ska köra lite temaläsning snart?