lördag 19 september 2009

Himlar och holländare


Nobelalfabetet har kommit till H. (Jag antar att vi håller på att stava till O-H-E-M-U-L eller O-H-E-D-E-R-L-I-G eller O H-U-R-U M-Å-N-G-A B-O-K-S-T-Ä-V-E-R A-L-F-A-B-E-T-E-T Ä-N-D-Å I-N-N-E-H-Å-L-L-E-R). Jag svarar, enligt Lyrans regler, på två frågor:

1. Berätta om en Nobelpristagare, eller om en boktitel skriven av en Nobelpristagare, på veckans bokstav.

"För ett författarskap som fångar daggdroppen och speglar kosmos." Så motiverade Svenska Akademien Harry Martinsons Nobelpris 1974 (det som han fick dela med Eyvind Johnson). Om man inte vill läsa Vägen till Klockrike eller Nässlorna blomma, kanske ett uppförande av Aniara kan locka? Det brukar göra det när det vankas ett sådant, och jag tror att Martinson vid sidan av Lagerlöf måste vara den mest folkkära svenska Nobelpristagaren.

2. Berätta om en författare du anser borde få Nobelpriset, eller om en boktitel skriven av någon du anser borde få priset, på veckans bokstav. Motivera varför "din" författare borde få Nobelpriset.

För ett författarskap som omfamnar alla de mångfacetterade världar som kan rymmas inom den enskilda människan vill jag tilldela Nobelpriset till den holländske författaren Maarten 't Hart, som låtit sin uppväxt i ett strängt kalvinistiskt samhälle, sin bakgrund som biolog, sitt intresse för klassisk musik, och sin kluvna sexuella identitet sammansmälta i böcker som med varma ironiska stänk och klar prosa visar ett liv som nästan kunde vara ditt.

('t Hart är en stor favorit hos mig, och jag hade hoppats att Lyran skulle vänta lite med bokstaven H, så att jag före det här inlägget hade hunnit skriva ett eller ett par långa hyllningsinlägg. Men det får komma så småningom.)

9 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Ser fram emot hyllningsinläggen.

Ingrid sa...

Maarten ´t Hart... hmmmm... jag känner igen namnet - jag tror inte att jag har läst något av honom. Det får jag nog råda bot på. Vad tror du om "Draken" ?

Vixxtoria sa...

Ingrid: Draken är ingen dum början. 't Hart hör till dem som brukar variera mellan att skriva 2 eller 3 olika böcker om och om igen (det är ju ganska vanligt inom vissa författarskap). Just Draken är den hittills sista i en rad böcker som på något självbiografiskt sätt handlar om en uppväxt i Maassluis, ett litet holländskt, strängt kalvinistiskt samhälle, och vilka absurda konsekvenser en sådan uppväxt kan få. Kör på den!

Fast jag kanske ska tillägga att jag tror inte 't Hart egentligen är Nobelprismaterial. Inte i jämförelse. Men ajg tycker mycket mycket om honom, (Så mycket att jag alltså inte riktigt kan få till ett ordentligt inlägg om honom, för det har jag hållt på med i flera månader.)

Ingrid sa...

Då gör jag ett försök med "Draken"!

Lilla O sa...

Jag vad är det egentligen för ord det ska bli? Du är rolig du...

Två författare som jag inte läst alls ('t Hart) och väldigt lite (Martinsson).

Vixxtoria sa...

Ingrid: Trevlig läsning!

O: Rolig jag? Det är Lyran som stavar. Eller inte stavar. Jag bara gissar.
Du kan testa 't Harts Solvisaren, den skulle du nog gilla.

Vixxtoria sa...

Eller O, förresten. Det finns en jättebra novellsamling som heter Mammut på en söndag av 't Hart. Där skulle du nog faktiskt kunna hitta något till dina elever. De flesta av de novellerna rör konflikten mellan en strikt religion (kalvinismen i Harts fall) och det sekulariserade samhället. Jag kan föreställa mig att en del av dina elever skulle kunna hitta beröringspunkter där också. Hans språk är lite finurligt, men inte krångligt med långa meningar och sånt där.

Eva i Torpabacke sa...

't Hart - naturligtvis. Retar mig att jag inte kom på honom själv. Jag tycker mycket om de böcker av honom som jag har läst.

Vixxtoria sa...

Eva: Åh, så roligt att hitta en själsfrände. Jag hade länge Om så hela världen rasar som favorit, men jag måste säga att jag tyckte så mycket om Solvisaren att jag nästan ändrat mig. (Och det gör ju också att Kronvittnet kommer i en helt annan dager.) Vilka har du läst?