söndag 13 september 2009

Och här kommer äntligen skinnbanden

Det är dags att dra ut böckerna ur bokhyllan igen, tycker Snowflake. Det är tur att jag inte har sommarstädat bokhyllan (när har jag nånsin gjort det?) Här är en brun hög, som skulle kunnat bli mycket större:


Uppifrån och ned: Bodil Malmsten När kastanjerna slår ut bla bla bla..., sagosamling av H.C. Andersen, The little friend av Donna Tartt, två band av Dostojevskijs Idioten, Antikrists mirakler av Selma Lagerlöf, Jeanette Winterson Powerbook, Fridhs Nattens konung (som nog är den bok jag haft oläst längst i bokhyllan; jag vann den på bokhjulet på Liseberg när jag var åtta år eller nåt), Tomas Arvidsons Tröskeln (inte på långa vägar så trevlig som hans böcker om studiorektorn i Kalmar), Agatha Christie Mord i Mesopotamien, Jan Guillou Tjuvarnas marknad, John Steinbeck Riddarna runt Dannys bord (otroligt överskattad, om ni frågar mig. )

Och här är de bruna skådebröden (samtliga böcker består av blandade titlar från Verner von Heidenstam och Viktor Rydberg):





Och så den bok som jag nog tycker bäst om i hela den bruna samlingen:



5 kommentarer:

snowflake sa...

Nattens konung, vad är det? Stackars bok som inte lyckats fånga ditt intresse under så många år.
Bodilboken med en hel man på ryggen är fin. Och skinnbanden!

Vixxtoria sa...

Snowflake: Nattens konung är En bok för alla-bok som är nån slags allegori med råttor. Jag var nog för ung när jag vann den, och jag har försökt läsa den ett par gånger, men den har aldrig lockat. Jag har inte ens tänkt på den på flera år, men blev uppmärksammad på den nu, för att den var brun.

snowflake sa...

Råttor går bort.
*ryser*

Vixxtoria sa...

Snow: jag kanske faktiskt skulle kunna lägga in den där på bookmoochingen? För övrigt har jag nu funnit 3-4 dubletter hemma, så jag börjar närma mig 10 böcker (och den där hägrande avhandlingen om prositution). Just nu läser jag om frillor på 1500-talet, så det skulle vara en bra fortsättning på temat.

snowflake sa...

Vixx

Härligt! Jag har ännu inte fått nån förfrågan, börjar fundera över om mejlen är knas (händer ofta) eller - mer troligt - att jag har för konstiga böcker på ett litet språk.