måndag 7 december 2009

Tuberkulos


Lyrans tematrio den här veckan är helt sjuk! Jag tänkte därför att jag skulle uppmärksamma några böcker om tuberkulos. Sjukdomen i sig har haft många epitet genom historien. Den vita döden, till exempel. Den har varit en del av mänsklighetens historia under många tusentals år (det finns till exempel egyptiska mumier som har tydliga missbildningar till följd av sjukdomen). Det är inte heller bara människor som kan drabbas: de flesta däggdjur kan få tbc. Och ormar också för den delen. Tbc förknippas i regel med den typiska – och mycket smittsamma – form som sätter sig på lungorna, men det går att få tbc i en massa kroppsdelar.

Rent litterärt har tuberkulosen haft oerhört stor betydelse; en ofattbar mängd författare (och andra konstnärer) har varit drabbade av tuberkulos, antingen de själv har varit sjuka, och kanske dött, eller haft anhöriga som dött i sjukdomen. Bellman, Edith Södergran, Harriet Löwenhjelm är exempel på några svenska författare. Vill vi vara mer internationella så varför inte exempel som Brontësystrarna, Tjechov, Camus (som visserligen dog av något annat) och Molière. Det finns de som menar att det var just denna närhet till döden som orsakade febrigt produktiva tillstånd hos många av dessa författare; de visste att de med stor sannolikhet skulle dö, och denna dödsångest skapade en hektisk kreativitet.

Sjukdomen i sig har ibland ett romantiskt skimmer över sig. Sanatorier i schweiziska alperna. Diskret hostande och några röda droppar mot det vita täcket. Det långsamma borttynandet som gav tillfälle för både den sjuke och anhöriga att förbereda sig och ta avsked. Memento mori. Några litterära typexempel: Kameliadamen (aka la Traviata),  Ruby Gillis i Anne på Grönkulla hon, och den lilla flickan i skillingtrycket I en sal på lasarettet.

Här är tre böcker som tar upp tbc på ett eller annat sätt:

Tuberkulos av Bi Puranen. Detta är Puranens avhandling, som tar upp tuberkulosen ur ett sociokulturellt perspektiv. Lika upplysande som skrämmande. Svår att få tag på, men borde kunna beställas från vilket bibliotek som helst i din närhet.

Bergtagen av Thomas Mann. Den här Nobelpristagaren hör till dem som överlevt sjukdomen. Han vistades under många år på sanatarium, och den här boken liknar han en sådan vistelse vid att vara bergtagen, dvs att försvinna från det vanliga livet under en period, att isoleras och att inte räknas.

Förälskad i livet av Bi Puranen och Tore Zetterholm. En coffeetable-bok om tuberkulos, som presenterar ett smörgåsbord av författare, konstnärer och kompositörer som drabbats av sjukdomen genom tiderna. Dessutom kortfattade historiska och medicinska förklaring till sjukdomen och dess utbredning. Ingrid skrev om boken här.

Och som avslutning I en sal på lasarettet, här framförd av Thomas di Leva (och ja, jag gråter varenda gång jag hör den här):




Som bonus till Lyran (som jag vet är en större Simsfantast än mig) vill jag även länka till detta youtube-klipp, där sången illustreras av olika Sims-klipp (och här gråter jag ännu värre, buhu, tänk att hon aldrig får komma hem till mor, den lilla).

Bilden som illustrerar det här inlägget är en målning av Edvard Munch (ja, han med skriket). Han gjorde flera varianter av denna målning, som kallas Den sjuka flickan, och föreställer hans  storasyster, som dog i tbc, endast 15 år gammal. 

10 kommentarer:

Kerstin - En bokmals liv och leverne sa...

Åh, vilken fin och sorglig låt det är, vi brukade sjunga den när jag var med i kören i småskolan (låg till högstadie, tror jag.) Den är lika hemsk varje gång, jag gråter också en skvätt när jag hör den.

Lilla O sa...

Hos mig blev det cancertema. Makaber vecka det här!

Har inte läst någon av "dina" tre böcker.

Lyrans Noblesser sa...

Ojojoj, det här blev mera emotionellt än du kunnat ana. 6 månader efter vi hämtat vår flicka (i Kina) blev hon sjuk. Hon fick en stor böld på halsen och TBC-prover gav utslag. Som tur är hade hon inte tuberkulos utan hon hade drabbats av en bakterie som är besläktad med tuberkelbakterien, dock utan att leda till en sjukdom med allvarligt förlopp. Lillan blev opererad och är helt återställd. Men detta var en mardröm utan dess like, det tog 3 månader innan vi fick besked att de kunde utesluta tuberkulos. Jag trodde att jag skulle förlora henne, när jag äntligen hade fått mitt så efterlängtade barn. Fasen, nu tjuter jag lite igen.

Simsversionen av låten var dessutom jättefint gjord.

Vixxtoria sa...

Kerstin: Det finns fler som jag, alltså?

O: Jag tror att känslorna kring ett cancerbesked på många sätt motsvarar det folk förr kände när de upptäckte att de hade tbc.

Lyran: Åh, det hade jag förstås ingen aning om när jag valde det här temat. När jag idag lyssnade på Lasarett-sången (och särskilt när jag såg Sims-filmen) så kände jag själv så starkt hur fruktansvärt det måste vara om ens barn blir sjukt, särskilt i en sjukdom som i många fall kan innebära döden. Vilken ovisshet, vilken smärta! Jag är glad att höra att det gick så bra med din lilla dotter; jag kan inte föreställa mig hur hemskt det måste ha känts! Krama om henne lite extra, hördu!

Lyrans Noblesser sa...

Det har jag redan gjort i kväll Vixxan :-)

Ingrid sa...

Jag sitter här och stortjuter... I en sal på lasarettet brukade "tant Sara" spela på cittra och jag tjöt då med. TBC var/är en hemsk sjukdom- och jag har kvar min mormors brev från sanatoriet i Skörping. De är sorglig läsning. Mormor, morfar, mormors bror, morfars bror,morfars mor.... morfars morbror... alla (och många fler) gick bort i TBC.

Vixxtoria sa...

Ingrid: Cittra och skillingtryck, vilken klassisk kombination! Och jag minns ju mycket väl att du har berättat om alla dina släktingar som dött i denna sjukdom. Den är inte så romantisk i verkligheten, och den grymma verkligheten ligger inte långt borta.

Anonym sa...

"Körkarlen" av Selma Lagerlöf, får den vara med?

I morgon (kanske,kanske) kommer min nya bok "Godhet. I livet och i litteraturen" ut.
I den handlar en lång essä om "Körkarlen", den roman som Nobelpristagaren Selma Lagerlöf skrev på uppdrag av TBC-föreningen.
Hur är det med din bok?
När blir disputationen?
Alla dina bloggvänner här vill komma och gratulera när det blir dags!

lena k e

Vixxtoria sa...

Lena: Körkarlen passar ju alldeles ypperligt. En gång i tiden skrev jag mitt specialarbete på gymnasiet om tbc, så detta är ett gammalt intresse, och då inkluderade jag bland annat en massa analyser om Körkarlen (både filmen och boken har jag för mig). Jag har redan noterat din nya bok, och vill gärna läsa den så småningom!

Och min disputation har faktiskt redan varit, för ca en månad sedan (men jag gillar ju inte riktigt att blanda arbete och blogg mer än nödvändigt). Lite lite mer info finns i detta inlägg:

http://ombockersomjaghunnitlasa.blogspot.com/2009/10/bocker-som-jag-hunnit-skriva.html

Vixxtoria sa...

Lena igen: Men dina gratulationer ser jag förstås fram emot :-)