lördag 26 september 2009

En anledning så god som någon

Jag följer åter Putter i citatkedjan, bara för att det är höst och jag känner mig lite sorgsen, trött och sentimental, och tänker på hösten 1989, då jag tyckte att den här texten var så vacker och sann att jag tonsatte den (ett av mina bästa försök, faktiskt). Jag känner mig yngre nu än då (det är väl åldern). Texten måste läsas i sin helhet. Eller så kan man hoppa över det, men konstatera att en av anledningarna att jag valt hela texten är att nästa citatbidragare ska hitta ett citat som börjar med Å (eller H eller G).


Länge, sedan man och kvinna ur varandras väg har gått
Länge, sedan man och kvinna låtit sin förening blott
bli en halvglömd episod
Kan en värmebölja rinna
dränkande allt smått
djupt i deras blod

Under stjärnor har jag strövat ensam på en höstlig strand
Under stjärnor har jag strövat utan att du höll min hand
saligt fylld av dig ändå
Vad oss pinat och bedrövat
sopas bort som sand
och skall ej bestå

Mellan jord och himmelrike jag med dig omslingrad for
Mellan jord och himmelrike har min lycka som ett flor
sönderslitits och förstörts;
av den kärlek utan like
som i alltet bor
har jag dock berörts

Som en blomma undergivet böjer sig för höstens bud
Som en blomma undergivet fäller blad och sommarskrud,
lägger jag min stolthet av;
som ett barn i moderlivet
slumrar jag i Gud
bortom strand och hav

Under stjärnor har jag strövat ensam på en höstlig strand
Under stjärnor har jag strövat utan att du höll min hand
saligt fylld av dig ändå
Vad oss pinat och bedrövat
sopas bort som sand
och skall ej bestå


Hjalmar Gullberg skrev, ur Kärlek i tjugonde århundradet.

Och nästa citatsbidragare ska alltså hitta något på Å. (Eller H eller G).


1 kommentar:

Kerstin - En bokmals liv och leverne sa...

Jag har tagit över på bokstaven H nu, kunde inte komma på något på Å trots att jag klurade...