tisdag 1 september 2009

If language were liquid...

Allmän begäran är det väl kanske inte, men eftersom så många (= tre) kommenterade just mitt klipp till Suzanne Vega i gårdagens enkätbesvarande, vill jag gärna spela den här sången för er också. Det är Vegas Language, från samma album (Solitude Standing), och den kan spelas med den litterära ursäkten att hon skriver om ord:
....
These words are too solid
They don't move fast enough
To catch the blur in the brain
That flies by and is gone
....
I won't use words again
They don't mean what I meant
They don't say what I said
They're just the crust of the meaning
With realms underneath
....
Hela texten finns här. Hennes poetiska låttexter harmonierar (eller i somliga fall disharmonierar) så väl med musiken. Jag tycker också mycket om hennes röst. Just Solitude Standing-albumet återvänder jag till med jämna mellanrum, och finner alltid att jag tolkar och tolkar om sångerna där.

I klippet nedan är det en skolkör som gör en oemotståndlig tolkning av Language. Den tog andan ur mig. Njut!


Och den som hellre (eller också) vill höra Vega själv har henne här:

2 kommentarer:

lotta sa...

Åh, nostalgi! Jag har lyssnat och lyssnat och lyssnat på detta album sååå många gånger... tyvärr har jag den enbart på LP - och sedan ett antal år ingen LP-spelare att spela den på. Tack för bra länkar!

//Lotta

Vixxtoria sa...

Lotta: Jag spelar så gärna Suzanne Vega för dig och alla andra. Kom tillbaka i morgon, så får du se :-)