onsdag 16 september 2009

Jag vet vad du läser

Jag har Google analytics kopplat till den här bloggen. Det innebär att jag kan se vad folk klickar mest på och när. Jag kan inte riktigt se vem folk är, men jag kan se var de kommer ifrån. Någon eller några från Hägersten (hej hej!) hänger här rätt mycket till exempel. Och det är inte min mamma.

En sak som man upptäcker är vilka inlägg som folk tillbringar mest tid med att läsa, och här är tendensen lika tydlig som överallt annars i samhället: folk vill läsa om sånt de vet något om. Det är lite paradoxalt det där, men igenkänningsfaktorn verkar vara viktigare än ett boktips.

Och jag ska inte ironisera över det där. Jag är inte annorlunda själv. Jag läser verkligen jättegärna om nya böcker, och jag tror inte jag är ensam om att gå igång (ja, nästan sexuellt) på utläggningar där någon passionerat hänger sig åt att frossa i en älsklingsbok. Det är bästa sättet att få mig att springa till biblioteket (eller klicka in på nån nätbokhandel).

Men det är faktiskt ännu roligare att läsa vad någon skriver om en bok jag redan har läst. Särskilt om det är en älskad och ömt vårdad vän som jag ofta hälsar på. Även om man ibland kan bli lite avundsjuk på den där andra relationen som min älskling har inlett i smyg, så försöker jag se det som att jag inte förlorar en vän, utan vinner en diskussionspartner. Är det inte samma känsla som förenar medlemmarna i alla fanklubbar och litterära sällskap?

I den där undersökningen som pågått uppe till vänster här i bloggen under några dagar frågar jag besökare här vilken slags blogginlägg de helst läser. Sådana som handlar om böcker de läst, eller sådana som handlar om böcker de inte läst. Jag kan lugna någon eventuellt orolig med att det här inte primärt (eller ens sekundärt eller tertiärt) handlar om att jag tänkte ändra inriktningen på vad jag skriver om på bloggen. Jag tyckte det var spännande att se om folk tänkte som jag – det vill säga att det är roligt att få läsa om nya böcker (ordet "boktips" låter så futtigt och sterilt, tycker jag. Som en lista utan lidelse. Som att stå och bläddra bland gamla bibliotekskort, utan hundöron och kaffefläckar), men ännu roligare att stöta på någon som blivit förälskad i en av mina egna favoriter, och kunna påbörja en diskussion om innehållet.

Jag fick väldigt många fina, intressanta och belysande kommentarer till mitt första inlägg som jag skrev som introduktion till undersökningen. Läs gärna – de var det roligaste med allihop, och egentligen var det en sån diskussion jag ville åt (men vem kan motstå att testa en ny undersökningsgadget?). De flesta skrev nog att om de skulle hårddra det hela skulle de helst läsa om böcker de inte läst. Jag får väl erkänna att om jag skulle hårddra det hela skulle jag nog helst läsa om böcker jag läst, och anledningen är förmodligen att jag så gärna vill prata om böcker, och det är svårt att göra det om jag inte läst boken själv (inte för att jag inte gör mina försök).

Resultatet av undersökningen visar dock att majoriteten vill läsa om böcker de inte läst. Här kan man ju dra till med en massa med att urvalet är skevt (inte nog med att det bara handlar om bokläsare, det handlar dessutom bara om bloggläsare, och därtill endast sådana som väljer att svara på frågan; bortfall vet vi således inget om), och att folk möjligen kan tycka att det är mer politiskt korrekt att vilja läsa om böcker de inte läst. Det låter onekligen som att man är mer intresserad av sin samtid, nyheter, och att förkovra sig själv om man vill läsa (om) nya böcker. Och det är väl inte heller en inställning man må förtycka.

Två stycken i undersökningen läste också helst inlägg som inte handlar om böcker. Jag antar att de har samma slags humor som jag. Eller så har de kommit till fel blogg.

Tack för alla svar och att ni delat med er av era tankar! Gå nu ut och skriv såna blogginlägg som ni själva helst vill läsa – de brukar bli bäst, oavsett om de handlar om böcker ni själva läst eller inte!


9 kommentarer:

Jessica (ord och inga visor) sa...

Jag vill nog på riktigt helst läsa om böcker jag inte läst. Bokbloggar är ett sätt att hitta lästips och inte sällan köper jag böcker jag läst om i bokbloggar. Men håller med dig om att det är spännande att höra vad andra tycker om en bok man själv har läst. Hursomhelst, fortsätt blogga som du gör nu så blir allt toppen, haha!

Paperback Lover sa...

Jag skriver ibland saker som jag själv inte läser så ofta på andra bloggar, nämligen recensioner/referat av böcker. Anledningen till att jag ändå skriver recensioner är för att jag vill ha det kvar som ett minne för mig själv. Jag har också upptäckt att folk läser mina recensioner, så uppenbarligen skriver jag inte för en noll-publik. Anledningen till att jag sällan läser recensioner är för att jag inte vill veta ens halv sju om en bok innan jag har läst den. Ibland kan jag läsa en recension om en bok jag läst, för att kolla om vi tyckte lika/olika.

Kajsa sa...

Jag tycker att det är rätt konstigt, det där, att så få verkar vilja läsa regelrätta bokrecensioner (känner igen det från min egen google analytics, som jag iofs har slutat logga in på eftersom den gör mig så deppad, haha). Själv läser jag bokbloggar för att få tips om saker som jag INTE känner till, böcker, författare, trender, åsikter, vad det nu kan vara. Visst, det kan vara kul att jämföra sin egen smak med andras, om någon skriver om en bok man själv har läst, och naturligtvis finns det större anledning för en att kommentera ett sådant inlägg, men jag läser faktiskt hellre om böcker som jag inte har läst. Det ger mer. Om man läser rätt många bokbloggar aktivt, vilket jag gör, så lär man sig ju också vilka bloggare som har ungefär samma smak som en själv efter ett tag, och då blir det skitbra konsumentupplysningen om någon av dem rekommenderar något. Hur bra som helst!

Vixxtoria sa...

Jessica, Paperback Lover och Kajsa: tack för era synpunkter. Det är spännande att läsa att ni tänker lite annorlunda jämfört med mig. Och läser lite annorlunda.

Jessica: Åh, jag tror nog att det finns de som "på riktigt" vill läsa om böcker som man inte läst. Det vill jag också; jag vill också veta vilka andra böcker som är bra! Fast jag vill kanske lite lite mer läsa om böcker jag redan läst. Lite lite mer bara...

Paperback: Visst blir recensionerna som ett minne för en själv. Ett inte så dumt sådant. Sen kan man bli förvånad över vilka recensionsinlägg som blir kommenterade och vilka som inte blir det (eller - jag blir i alla fall förvånad ibland, och det är kul. Jag tycker oftast om att bli förvånad.)

Kajsa: Jag tycker nog fortfarande google analytics har nyhetens behag, hahaha! Och sen är det lite kul att se från vilka sidor folk kommer till min blogg; ibland upptäcker jag bloggar jag inte sett innan på det sättet, och det är väldigt kul.

Jag läser bokbloggar av alla möjliga orsaker. Att få tips är en (och som du säger finns det en del bloggare som man "litar mer på", eftersom de har läst och tyckt om många andra böcker som man också gillar), men sen är det kul att diskutera en massa andra läsrelaterade saker också. Och jag tycker att en bok lever mycket längre för mig, och blir fördjupad i innehållet om jag kan läsa och diskutera mer om den.

Jessica (ord och inga visor) sa...

Jag förstår vad du menar! Själv skriver jag om varje bok jag läser, för att tipsa andra, eller (om det var en bra läsning), få fler tips. Om det var en dålig bok kan folk se det som en varning. Men det är klart att man gärna läser om annat litteraturrelaterat också. Och inte sällan har jag i alla de bokbloggar jag följer fått nya insikter, som du säger, om böcker jag själv läst. Så vi är både överens och inte :)

Vixxtoria sa...

Jessica: Ja, nåt sånt. Och det är bra. En värld där alla tyckte som jag skulle vara väldigt tråkig. Även om jag var diktator.

Anonym sa...

Just nu läser jag inga inlägg om böcker jag inte läst då min lista på böcker jag vill läsa är absurt lång. Gillar ditt post-it system.

Ingrid sa...

Äntligen har jag fått tid... jag har mycket omkring mig just nu- men jag vill gärna lägga till ett par ord här. Jag tycker också bäst om att läsa om böcker som jag INTE har läst (och helst inte alls känner till- och ännu gladare blir jag om jag kan upptäcka en för mig okänd författare. Jag tycker om att botanisera i gammal litteratur också. Bokbloggarna ger oftast de allra bästa lästipsen och framför allt ger de information- som kan ge inspiration. Jag håller med Kajsa när hon skriver att visst kan det vara roligt ibland att jämföra upplevelser vad gäller redan lästa böcker men... det är ändå det okända som lockar mest. Jag läser min dagstidning också (Sydsvenskan)- ibland (men inte jätteofta) hittar jag något som jag tror kan passa mig- bok-bloggarna är som sagt mera levande- och framför allt ett så mycket snabbare medium- här uppdateras det i princip jämt. Jag skriver upp de böcker jag är intresserad av i ett litet anteckningsblock- kollar- luskar ut lite mer- beställer eventuellt (antingen från biblioteket eller nätbokhandel/antikvariat. ) Jag prenumererar på Karavan (tips från Hermia)- det är en tidskrift som håller måttet. Puh... nu har jag pladdrat på.....

Vixxtoria sa...

Lilla O: Det finns strategier för allt ;-)

Ingrid: Vet du, jag har misstänkt att du gör precis på det sättet ;-)
Du drar fram så härliga gamla bortglömda böcker på din blogg. Jag hämtar gärna tips därifrån. Fast jag tycker också det är kul att kolla lite på nya böcker som kommer. Och hålla koll på om mina favoritförfattare skriver något nytt också, förstås. Det fantastiska är att det inte finns någon ände på alla boktips!