lördag 11 december 2010

I was blind, but now I see

Jag tror det är några av mina bloggläsare som minns hur jag har förfärats över barnboksförfattaren Jan Lööfs böckers brist på gubbar av det kvinnliga könet. Men lika viktigt som jag då tyckte det var att uttrycka min förskräckelse finner jag det nu att berätta att jag ändrat mig.

Anledningen till detta är att vi här hemma ägnat de senaste månaderna åt detaljstudier av Lööfs ABC-bok från 1999. Efter detta har jag insett att han helt enkelt är en missförstådd man i jämställdhetens yttersta framkant. Könsöverskridandet i hans böcker har helt enkelt gått så långt att vi vanliga läsare, som är vana att slentrianmässigt koppla ihop vissa attribut med specifika kön tror att Lööf glömmer bort kvinnorna när han ritar. I själva verket har jag börjat förstå att han menar att kön är en oviktig egenskap, och att kvinnor och män kan se ut och klä sig hur som helst – ja, att det till och med är jag som är inskränkt när jag letar efter feminina detaljer som bröst, hästsvansar, kjolar och släta kinder. Låt mig ge ett ganska stort antal exempel.

Vi börjar med att betrakta bilden nedan, som illustrerar bokstaven C med ordet "cirkus". Alla människor vet ju att publiken på en cirkusföreställning består av både män och kvinnor (och en hel del barn), så här är det bara att sätta i gång och gissa vem i den manhaftiga publiken som egentligen är en kvinna. Den stilige björnen i slips på första raden kanske? Eller den elegante krokodilen i randig kavaj på andra raden, den lite luggslitna katten, eller varför inte den bastanta flodhästen i polisuniform (det är inte osannolikt; ca 50 % av de antagna till polishögskolan nuförtiden är kvinnor)?



Detsamma gäller läkarutbildningen; idag är  könsfördelningen bland de antagna till läkarprogrammet jämn. Därför kan det vara så att den doktor som exemplifierar bokstaven D är kvinna, fast man vid första påseendet tycker att det ser ut som en björnhanne. (Hävdar man att det de facto måste röra sig om en veterinär har man ännu mer på fötterna för ett sådant antagande, eftersom mer än 85 % av de antagna på veterinärprogrammet år 2003 var kvinnor.)


Eftersom kvinnor tar ut flest sjukdagar, så är det rimligt att anta att de patienter som doktorn behandlar åtminstone till hälften består av kvinnor. Så är apan med blåtiran (för övrigt samma apa som balanserar på enhjuling på cirkusen) en butchig donna med framfall i stället för begynnande kulmage? Eller ser ni kanske några kvinnliga drag hos den lobotomerade gorillan, den omplåstrade giraffen, strutsen med halsont eller hos den gammpojkeklädda, haltande grisen? (Jag kan inte riktigt bestämma mig själv, men jag lutar åt att i alla fall strutsen är en kvinnlig gymnastikdirektör med halsproblem efter att i många år ha försökt överrösta sina högljutt kacklande elever.)

Men Lööf har många olika förebilder i sina böcker. Under bokstaven F har han tydligt inspirerats av bilannonsernas traditionellt halvnakna brudar som solar sig på en färgglad amerikanare. Här är det emellertid helnakna apbarn (?) och ett flygplan, men så är det ju en barnbok det handlar om också.


Lööf irriterar sig även (precis som jag) på det badmode för små flickor som förespråkar bikiniöverdelar långt innan pubertetens intåg ens kan anas vid horisonten. Det ser man tydligt på strandbilden som skildrar bokstaven G (som i "glass). Ett pappalejon (manen gör det otvetydigt i det här fallet) och en galt (namnet Glass-Orvar, som tyvärr har blivit suddigt när jag fotograferade bilden, gör detta lika odiskutabelt) har självklart balanserats med tre glada glassätande småtjejer i långa badbyxor.


Vidare gillar jag verkligen att Lööf inte placerar in sina könsöverskridande kvinnogestalter i typiskt feminina miljöer. Kolla in den här bilden för bokstaven M som i "motorcykel". Visst är det skönt att man inte får känslan av att det bara är killar som gillar att meka med hojar, dricka coca-cola och använda brylcrème?!

(Notera även att han utelämnar de där rosetterna på kattungarnas huvud. En eloge för det – jag är så jävla trött på att alla småtjejer ska ha rosett i håret så fort de hamnar mellan bokpärmar.)


Det finns dock några på ytan väldigt traditionsbundna kvinnogestalter med i boken (inalles handlar det om så där 4 (f-y-r-a) figurer. Men efter att nu ha börjat tolka Lööfs figurer med en helt annan blick, så inser jag att dessa inte alls representerar kvinnoroller som vi är vana vid, till exempel som offer (under bokstaven P som i "polis", där en till synes äldre kvinna blir bestulen), som troget väntande maka, mor eller barnsköterska (under bokstaven S som i "slott", där en person klädd i typisk medeltida kvinnodräkt tar emot den hemvändande riddaren), eller som en åldrad kvinna som stickar en varm tröja till en fullt kapabel karl som under tiden står och tittar på (under bokstaven Y som i "ylletröja").

I den här kontexten blir det i stället tydligt att alla dessa tanter är exempel på män i kvinnokläder.




Du som förmått läsa ända hit vet så klart att alfabetet innehåller fler bokstäver än det här. Å som i ånglok till exempel. 15 % av alla lokförare är kvinnor, så chansen finns att det är en kvinna som iklätt sig den här flanellskjortan.

Eller Ä som en "äventyr" – alla vet väl att även kvinnor läser och gillar äventyrsböcker som Skattkammarön? Och med tanke på vad forskarna nu vet om de starka kvinnorna i det vikingatida Skandinavien, så är nog de flesta mordiska vikingar på den drakbåt som återfinns under V kvinnor.  Eller vad tror du?

Du tror kanske att det är något ironiskt med det här inlägget, men jag vill gärna ta dig ur den villfarelsen. Det är tvärtom ett uppriktigt försök att tolka Lööfs bilder välvilligt. För eftersom det helt enkelt är så osannolikt att någon i Sverige på gränsen till det tredje millenniet efter Kristi födelse ritar, skriver och ger ut en bok där den kvinnliga delen av mänskligheten är bortglömd, så måste han haft någon tanke med att nästan enbart ha med män och djur av hankön på bilderna. Och låt oss säga att de flesta av oss helt enkelt inte har förstått den tanken. Förrän nu.

17 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

kul iaktagelser

(jag funderar på julfigurers genus :)

Metta Karlsson sa...

Jag undrar ju mest vad tusan en naken sköldpadda gör på cirkusgolvet på första bilden.

enligt O sa...

När du säger det så är det väldigt uppfriskande med ett så modernt perspektiv. Inte ofta dessa kvinnor tar plats i litteraturen. Antar att Jan och Gudrun är supertajta.

Sara BE sa...

Briljant inlägg, på min ära!

Bokomaten sa...

Verkligen tankeväckande injlägg, men jag är fortfarande inte övertygad om att du inte är ironisk..

Vixxtoria sa...

Hannele: Julfigurers genus är intressant. Vi har spelat ett datorsple/webbspel som finns på svt:s bolibompasajt, och handlar om att man letar efter julklappar. Där talar man i alla fall om både tomtenissar och tomtetissor...

BöckerX3: Naken och naken – sköldpaddan har ju i alla fall skalet på sig! Men anledningen till att den är där är nog för att apan på enhjulingen ska cykla omkull och hamna hos doktorn på bokstaven D.

Bokmania: Tack! Jag har mina sömnlösa nätter då jag hinner skriva sånt här.

Enligt O: De kanske är gifta? Eller syskon? Vad vet jag.

Sara: Tack. Tror jag. Om din ära inte är solkad och släpad i smutsen, så att din komplimang i själva verket är en förmen förolämpning. ;-)

Bokomaten: Jag är aldrig ironisk. Jag är lidelsefull eller cynisk, och i mina mörkaste stunder likgiltig. Det är vad som hänt med den ironiska generationen på 2010-talet, det.

Vixxtoria sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Jag som alltid försöker köpa genusmedvetna författare har ju helt missat Jan Lööf. Jag får genast springa och köpa hans samlade utgivning. Uppenbarligen är Sagan om det röda äpplet, som är den enda bok vi har hemma ett stort undantag. Eller så har Lööf kännt sig tvungen att döpa huvudpersonen till "mannen i den randiga kostymen" just för att så många av hans andra huvudpersoner egentligen är kvinnor!

Vixxtoria sa...

Fullbokhylla: Lööf har ju en rik produktion bakom sig, så där har du många böcker att frossa i med gott genussamvete. Visst är det skönt! :-)

Anonym sa...

Så trångsynt jag varit och så orättvist jag dömt denna man som ju står i täten för genusarbetet. Jag känner mig usel och ber om uräkt för mina fördomar om hur kvinnor ska se ut.

Vixxtoria sa...

Hanna: Det är bra. Gör nu bot och bättring och köp en rutig keps och ett par hängslen till dig själv i julklapp"

Sara BE sa...

Vixx - Min ära är gnistrande vit som nyfallen snö! ;)

Vixxtoria sa...

Det är bra, Sara :-) Jag måste sluta tro att alla andra är lika cyniskt solkiga som jag själv.

Tvillingarnas bokbuffé sa...

Fantastiskt underhållande och klok text du skrivit! Härligt, tycker tvillingmamman

Vixxtoria sa...

Tvillingmamman: Tack för dina fina ord! Det värmer alltid (och idag har jag 20 minus här, så de behövs desto mer). God jul på dig och tvillingarna!

Paperback Lover sa...

Genialiskt Vixx, genialiskt.

Vixxtoria sa...

Paper: Tack. Ibland får man nästan gudomlig inspiration och ser hela tillvaron i ett nytt ljus.