fredag 5 juni 2009

Världens bästa Astrid

Denna vecka kan jag inte motstå att hänga på Kulturfyran på Kulturbloggen, som den här gången ställer frågor om Astrid Lindgren.

1. Vilken är din favoritbok av Astrid Lindgren?
Oj, vilken svår fråga! Jag har många favoriter, och de har växlat genom åren. Det finns godbitar i allt Astrid skrivit, men om jag bara ska ange en, så blir det två: Bröderna Lejonhjärta och Ronja Rövardotter. Och så klappar mitt hjärta lite extra för Mio, min mio också.
2. Vem är din favoritkaraktär i Astrid Lindgrens böcker?
Alla Astrids barn i all ära, men jag är väldigt förtjust i de vuxna flickorna. Malin på Saltkråkan. Och den mindre kända Kati i böckerna Kati i Amerika, Kati på Kaptensgatan/Kati i Italien samt Kati i Paris.
3. Vilken karaktär är mest lik dig?
En riktig samvetsfråga. Vissa dagar är jag Skorpan som är rädd för allt, men i bästa fall ändå utför handlingar, för att inte förbli en liten lort. Ibland är jag som Eva-Lotta Lisander i Blomkvist-böckerna. Kavat, glad och framåt, en amazon bland vildingar. Och andra dagar är jag Annika som står bredvid Pippi och piper "men så kan man väl inte göra?".
4. Vem tycker du borde få Astrid Lindgren-priset?
Jag tycker att J. K Rowling ska få det för den enorma berättarglädje som forsar från varje sida i Harry Potter-böckerna. Samma förtjusning för språkliga finurligheter, festliga karaktärer, barns ensamhet och utsatthet och fantasins kraft. Hon har gett både barn och vuxna fantastiska läsupplevelser, och jag är övertygad om att den här bokserien kommer gå till historien inte för att den sålt i så många hundratusen exemplar, utan för att så många älskat den.







Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg.

Inga kommentarer: