söndag 14 juni 2009

Deep Purple

Jag hade först inte tänkt delta i Snowflakes lila utmaning, men så kollade jag in de gredelina böckerna i bokhyllan medan jag borstade tänderna och kunde inte motstå. Jag tyckte blandningen blev ett representativt urval av alla de slags böcker jag läser (möjligen saknas ett par deckare, men det var så mörkt i deckarhörnet att det var svårt att urskilja färgerna där borta). Och ja, någon av de här böckerna är antagligen lite blå eller grå. 



Om du (som jag) är kroniskt nyfiken på vilka böcker det är på bilden, så är listan här:

Jan Svartvik:  Engelska. Öspråk, världsspråk, trendspråk
Neil Strauss: The Game
John Marsden: Ellie: Aldrig som förr
Peter Pohl: Alltid den där Anette!
Katherine Neville: The Magic Circle
Alexandre Jardin: Fanfan
Leo Tolstoj: Anna Karenina
Monika Fagerholm: Den amerikanska flickan
William Shakespeare: The illustrated Stratford Shakespeare
Franska Ordboken (Esselte)
Dalton Trumbo: Johnny var en ung soldat
Margaret Atwood: Alias Grace
The Autobiography of FBI Special Agent Dale Cooper
Martina Haag: I en annan del av Bromma
Alice Miller: Du skall icke märka
Christina Herrström: Den hungriga prinsessan
Fjodor Dostojevskij: Brott och straff
P-O Enquist: Kapten Nemos bibliotek
 
En ytterligare anmärkning är att det är förvånansvärt många av de här böckerna jag har läst. Mitt bibliotek är fullt av olästa böcker (även om jag i mina ljusa stunder försöker övertyga mig om att de lästa överväger), men av de här lila böckerna är det bara två och en halv som jag inte har läst (det franska lexikonet oräknat). Tio poäng och en wikipedia-sammanfattning till den som gissar vilka det är. 

Inga kommentarer: