tisdag 9 juni 2009

Borta bra men hemma bäst

Jag är en hemkär person, som sällan längtar efter att ge mig ut på resor. Trots det har jag faktiskt besökt alla världsdelar utom Sydamerika (och där har jag förstås också varit några gånger i böckernas värld). Om jag nu är tvungen att åka på semester är jag förtjust i ett lagom regnigt Storbritannien, helst så ödsligt och dramatiskt som möjligt. Cornwall och Skottland till exempel. Som kontrast till regn och dimma på de brittiska öarna kan jag även tänka mig Toscana, Chiantivin och renässanskonst. 

Tyvärr läser jag inte italienska särskilt bra. Inte särskilt bra alls, om jag ska vara ärlig. Jag skulle gärna lära mig lite mer, men jag är lat också. För mig är en läsupplevelse (utanför arbetet) i första hand något som ska gå så smidigt som möjligt, jag vill komma åt historien, meningen och betydelsen, och helst inte traggla för mycket med ord jag inte förstår. Jag föreställer mig en framtid där mitt arbete är mindre kognitivt krävande och då jag vill och orkar hålla på med språk på min fritid. Då står italienskan högt på listan, men tills dess nöjer jag mig med att läsa på svenska, engelska och holländska ibland. 
 

Inga kommentarer: