måndag 15 juni 2009

En historia om något helt annat

I boken Vår vän Anne, den andra delen av Anne på Grönkulla serien, arbetar Anne Shirley som lärarinna. En av hennes elever skriver följande uppsats (s 90 i min utgåva; stavfelen är kopierade från texten):

Om fåglar

Snela Fröken jag tror att jag skall skriva en uppsats åt fröken om Fåglar. Fåglar är mycket nyttiga jur. Min Katt fångar Fåglar. Han heter William men min Pappa kallar honom Misse. Han är Randig tvärs över och han fick ett av sina Öron avfrusna i Fjor vinntras. Annars skulle han ha ett mycket Vackert utseende. Min morbror har tagit opp en katt. Den kom till hans hus en dag och ville inte gå sin veg och morbror sa, det får man Verkligen ursäkta honom, för många mänisjor har inte bättre vett, han låter den såva i sin Gungstol, och min moster seger att han tycker mera om den än sina Egna Barn. Det är inte rätt. Vi bör vara vänliga mot Katter och ge dem nymjölkad mjölk, men vi bör inte vara Snellare mot dem än mot våra barn. Nu kan jag inte hita på nåt mera just nu för denna gång från edward ClaY

Jag har den här lilla uppsatsen i bakhuvudet när jag läser Doris Lessings bok Om katter. Det finns två orsaker till detta. Den första är att både den fiktiva uppsatsen, och Lessings bok genomsyras av ett intresse för och en kärlek till katter, som inte kan undertryckas av aldrig så många fakta. Den andra orsaken är att liksom den lilla texten ovan föregivs handla om fåglar, men egentligen handlar om något helt annat, så påstår Lessing att hennes bok handlar om katter, men egentligen berättar den helt andra historier. Om mamman som hade ansvaret för att avliva överflödiga ungar och gamla och sjuka katter på farmen i Rhodesia. Om den farliga tillvaron med ormar som fanns överallt. Om hur ensam någon är när katterna är den enda som skänker tröst och värme när man är sjuk. Om hur vi blir människor först genom att behandla våra katter som våra likar. 

Lessings bok är en bok för alla som älskar katter; alla som haft en katt kommer känna igen sig i hennes beskrivningar av kattungar som lär sig äta, löpande katthonor som åmar sig och näpsta katter som förorättade drar sig undan under en soffa. Läs den om ni vill veta något om människor... eller katter. 






Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg.

Inga kommentarer: