torsdag 18 juni 2009

Peaken passerad

Jag är pessimistisk, faktiskt. Jag tror att deckarvågen har peakat för den här gången. Mysterierna och morden kommer inom ett par år att puttra på mer i skymundan (förhoppningsvis inte bara på boksidan, utan även i tv-tablån), och vi får vänta på nästa våg om 15-20 år. Jag vet inte riktigt vad som kommer att dyka upp i stället. Nyckelromaner? Självbiografier (mer eller mindre förklädda till självhjälpsböcker)? Det lutar kanske åt det, även om jag hoppas på fler episka romaner.

DN fortsätter sin deckarserie med att idag berätta om och intervjua grundarna bakom det nystartade förlaget Cosy Crime, som vill vara ett alternativ till de stora förlagens deckarutgivningen. Tanken är god. Bra böcker ska det alltid finnas plats för, oavsett genre. Men jag tror att de är minst fem år för sent ute. 

Just nu pågår en diskussion hos Boktipset - Ni na ni na ni nanna  och Snowflakes in rain som handlar om hur förlagen påverkar läsarna med olika slags sofistikerad marknadsföring. Det handlar om nya böcker som book crossas för att skapa uppmärksamhet och läsare. Det handlar om att skicka recensionsexemplar till bloggare, och berömma dem för en intressant blogg, för att skapa intresse för en produkt. Man kan tycka mycket om den kampanj (från Weylers förlag) som orsakat bloggdebatten, men det är i alla fall sympatiskt att man kampanjar genom att dela ut gratis böcker. 

Cosy Crime har i stället profilerat sig de sista månaderna genom att ordna en omröstning kring Sveriges bästa deckarförfattare genom tiderna. Och jag är säkert inte den enda bokbloggaren som fått "erbjudande" om att skriva "deckarrecensioner" hos dem. Det här är förstås ett annat sätt att vädja till bokbloggarnas ego. Det funkar säkert på sina håll. Jag är mer intresserad av själva boken (i det avseendet är jag som mannen i reklamen som vill åka tåg, bara tåg). Cosy Crimes bokproduktion är ännu mycket modest (en bok finns magert och klichéartat presenterat på deras hemsida). Jag hoppas att de kan var ett alternativ till all den likriktning inom deckargenren som jag är så trött på. Men det återstår för dem att bevisa!



Detta inlägg har tidigare publicerats på min gamla blogg.

Inga kommentarer: