måndag 22 juni 2009

Green green, it's green they say

Jag ondgjorde mig över folk som färgkodat sina bokhyllor för ett tag sen. Men äter villigt upp vartenda ord. När jag samlade mina gröna böcker tillsammans och såg hur vackert det blev så var min första impuls att riva ut alla böcker i närmsta bokhylla och samla allting grönt där.

Hela orsaken är snälla Snowflakes initiativ till en grön fotoorgie den här veckan. 

Jämfört med de lila böckerna hade jag betydligt fler gröna böcker. Det ligger nära till hands att tro att jag köpt så många bara för färgens skull (grönt är min älsklingsfärg),  men det är nog tillfälligheter. Det står emellertid klart att det sällan är en slump att just grönt används som omslagsfärg. En del böcker blir gröna för att de har ordet grönt i titeln, eller på annat sätt anknyter till grönt (som Kvinna i grönt eller Kyoto och fjärilarna (en miljödeckare), eller Mannen från Barnsdale (om Robin Hood), Caipirinha med döden (Caipirinha är grönt)), dels används grönt i böcker som tillhör en serie, där man redan har gått igenom ett antal färger (exempelvis Vargskinnet av Ekman, Tursten-deckaren, Nilsonne-deckaren, Wahlberg-deckaren, Dexter-deckaren, Fossum-deckaren). Sedan används färgen (inte oväntat) när boken handlar om skog på ett eller annat sätt: Spåren av kungens män, Ursula, Under, Drömmar vid havet, Ronja Rövardotter...

Nåväl, när kommer ett urval:


Lista på böcker för den som har svag syn (böcker jag inte har läst, markerade med *). Några böcker här är dessutom så bra att jag inte kan avstå från att inom parentes rekommendera dem (!), och andra är så dåliga att jag skäms om jag inte anger detta också (¡), och om böckerna inte  vore gröna (och om det inte vore för att jag håller mig med principer) skulle göra mig av med dem:

(!) Maja Hagerman Spåren av kungens män
Karin Fossum Svarta sekunder
*Kerstin Ekman Vargskinnet
Karin Wahlberg Blocket
Ingrid Hill Ursula, Under
(!) Peter Pohl Vi kallar honom Anna
Arnaldur Inriòason Kvinna i grönt
Jesper Juul Livet i familjen
Colin Dexter Räkenskapens dag
Maja Lundgren Pompeji
Åsa Nilsonne Bakom ljuset
Eva-Marie Liffner Camera
(¡) Maria Ernestam Caipirinha med döden
Twin Peaks Laura Palmers dagbok
*Arne Jarrick Hamlets Gåta
Maria-Pia Boëthius Mediernas svarta bok
George Orwell Djurfarmen
*John Fowles The French Lieutenant's Woman
Peter Høeg Kvinnan och Apan
August Strindberg Samlade skrifter Kronbruden *Svanevit Ett drömspel
Agneta Pleijel Drottningens Chirurg
(¡) Lennart Ramberg Kyoto och fjärilarna
Nick Hornby How to be good
Lars Magnas Enoksen Runor
(!) William Shakespeare Hamlet
(!) Dick Harrison Mannen från Barnsdale
Björn Larsson Drömmar vid havet
(¡) Helene Tursten En man med litet ansikte
Richard Bach Bron mellan då och sedan
Luke Rhinehart Tärningsspelaren
*Jean-Jacques Rousseau Julie eller Den nya Héloïse
Kate Mosse Labyrinth
Astrid Lindgren Ronja Rövardotter


Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg.


Inga kommentarer: