fredag 19 juni 2009

Mysteriet med Check-listan

Jag hoppade på en sådan där boklista häromdagen, där man skulle markera böcker man läst och inte läst på lite olika sätt. Jag hittade den hos Bokomaten, och många har sedan följt efter och fyllt i sin version av listan. 

Men frågan som alla ställer är varifrån listan kommer från början. Vem har gjort urvalet av böcker?

Nu har jag varit asocial (men bara en liten stund till, för sedan firar jag midsommar i något dygn eller så), och googlat runt. Mysteriet har inte klarnat helt och hållet, men en lista mycket lik denna cirkulerade på amerikanska boklistor för nästan precis ett år sedan. (Se här och här, till exempel), och en annan, tämligen lik lista hittar jag från i maj i år.

Listorna verkar vara de hundra mest lästa böckerna från en viss vecka på LibraryThing.com (som efter vad jag kan bedöma är en amerikansk motsvarighet till bok.nu eller boktipset.nu, med betalande medlemmar). Eftersom den listan jag svarat på har så många likheter misstänker jag att det är en tidigare (eller senare) version av en annan "de 100 mest lästa hos LibraryThing". Det verkar ganska logiskt. Det är böcker med en stor övervikt för klassiker, och anglosaxiska storsäljare under det senaste decenniet (efter vad jag kan bedöma). 

Bidra gärna med mer kunskaper (google tar inte midsommarsemester), om du vet något mer!

Nu ska jag vispa grädde till jordgubbstårtan. Trevlig midsommar på er allihop, även om det är en ganska tråkig kväll, eftersom det är nästan stört omöjligt att stjäla sig till en stunds läsning ;-)  



Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg.

Inga kommentarer: