onsdag 3 juni 2009

Nu börjar jag tycka det här låter riktigt spännande, faktiskt

Svenska Dagbladet har en mer fyllig artikel än gårdagens DN angående det faktum att J. D.  Salinger stämmer författaren John David California för hans så kallade "uppföljare" på Räddaren i nöden. SvD har intervjuat California, och man noterar att han har samma initialer (J.D.) som Salinger, och att han är född 1 april. Samt att den nya boken är exakt lika lång som originalet. 

Finns California och vem är han? Eller vem är det som har tänkt till så här bra för att lansera inte bara en ny bok, utan också ett helt nytt författarskap? 

Eller förhåller det sig på ett helt annat sätt? När SvD skriver att Californias föräldrar jobbade på en circus, så tänker jag faktiskt att han egentligen är en figur ur en John Irving-roman. Jag väntar på det stora avslöjandet!

Jag har tidigare skrivit om "uppföljaren" och Salingers stämning av densamma.


Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg


Inga kommentarer: