torsdag 4 juni 2009

Och gårdagens nyheter

Igår släpptes listan på årets sommarpratareBooky Darling talar om vilka författare hon ska lyssna på. Snowflakegör sin lista. Det finns med all säkerhet fler som jag missat. Själv vill jag inte missa P-O Enquist och Peter Englund. Men inte finns det något särskilt skäl att sätta kryss i almanackan för detta, eller att (åh, ljuva nostalgi) sätta upp listan med sommarpratarna på kylskåpet. 

Av en tillfällighet blev det så att jag just igår lyssnade  klart på förra årets sommarpratare i min iPod. Det är det som är bra och dåligt med den nya tidens teknik. Det finns inte några radiotider att passa. Eller jo, om man vill lyssna på musiken som hör till programmet behöver man antingen lyssna direkt, eller via nätet inom 30 dagar. Men är man mest intresserad av pratet kan man ladda ner podsändingen och lyssna när som helst. Sommarpratarnas låtlista ligger kvar på nätet, om man vill komplettera. 

Jag lyssnar inte på allt. Jag väljer ut dem jag är intresserad av, och sen tar jag några till, för att utmana mig själv. Bland 2008 års sommarpratande författare fanns bland andra Martina Lowden, Åsa Nilsonne, Fredrik Lindström, Lena Andersson, Björn Ranelid och Jens Lapidus. Lowden orkade jag inte lyssna klart på. Andersson gav många insikter i sitt författande, sitt förhållningssätt till orden. Nilsonne berättade fascinerande om sin tvåspråkiga barndom, och sin andra kontinent Afrika. Lindström, Ranelid och Lapidus har jag inte ens försökt lyssnat på. Det är det som är bra med podradiosändningar också. När programmen sänds endast på radion har man inget val, då får man lyssna på det som bjuds. När man kan välja kan man stänga av liveradion om den inte passar, och sätta på något gammalt radioprogram som man hellre lyssnar på. (Eller så kan man läsa, men det handlar inte det här inlägget om).

Några bonustips, som inte handlar om författare:
  • 2008 års oväntade snyftare: David Batra och Michael Segerström. Båda beskriver den svåra, och inte självklara vägen fram till att de blev föräldrar. Jag blev inte bara tårögd, jag storbölade.  
  • 2008 års oväntade allvar: Mia och Klara
  • 2008 års "jag hade ingen aning om vem det var, men oj vad positivt överaskad jag blev": Annika Norlin. Jag klickade genast iväg och köpte alla hennes skivor!
Via podsändningarna kan man också ladda ner bonusmaterial. Oftast består detta av en kort intervju med sommarprataren (Kajsa Bergqvist visar oss sitt växthus), eller någon historia, som blivit bortklippt ur det ordinarie sommarprogrammet. Men Pernilla August bonusprogram är ett helt annat radioprogram. 

Sommars hemsida har förutom klipp från gårdagens presskonferens (inklusive webbteveintervjuer!) ett rikt arkiv från tidigare sommarsändningar. För min del är det ett starkt alternativ till ljudboken i sommar.  



Läs även andra bloggares åsikter om 

Inga kommentarer: