tisdag 30 juni 2009

Ett tungt bagage




Veckans tematrio från Lyran handlar om böcker som förknippas med resor. Jag kopplar ofta samman böcker med resor, antingen genom att jag tänker på resan, eller genom att jag tänker på boken. Det funkar väl okej om man till exempel läser Bridget Jones Diary när man är i England (done that!), men man ser onekligen lite annorlunda på ett snöigt Washington om man samtidigt läser Anils skugga (som utspelar sig på ett varmt och fuktigt Sri Lanka) av Michael Ondaatje. Både boken och resan blir präglad av ett sånt möte. Tre exempel på andra bokresor från mitt liv följer här.

1. Jag läste Naomi Kleins No Logo på en camping i Sundsvall för några år sedan. När jag tog upp och började på boken hade vi varit på resande fot i nästan två veckor. Utan nätuppkoppling bodde vi i tält, tog bilen åt det håll kofångaren pekade och var utan bekymmer i världen. Knappt ens några tidningar och ett härligt ur hand i mun-liv. Kontrasten mot Kleins genomgång av vårt logo-iserade samhälle är stort. Plötsligt började jag se alla Adidas-overaller i campingens duschkö, alla Coca Cola-reklam utanför glasskioskerna, Fjällräven och Northface-märkena på de vattentäta regnjackorna. Under en dag på fjället några dagar senare tänkte jag på polarkaka när jag såg silhuetten av en ren avteckna sig i motljus en bit upp på sluttningen. Om man kan uttrycka saken så, skulle jag säga att jag tycker mycket om Kleins civilisationskritik. Den här boken är tjock, men det går att läsa ett kapitel här och där, en sida här och där. Jag gillade den tankeprocess boken väckte hos mig. Så att jag ibland väljer annorlunda.

2. En annan kulturkrock var när jag läste Aprilhäxan under en (jobb)resa till Israel. Hela dagarna satt jag i svettiga, varma föreläsningssalar på universitetet i Tel Aviv, kvällarna på svalare restauranger i medelhavsmörker där diskussionerna fortsatte, och på nätterna läste jag Majgull Axelssons saga om efterkrigssverige, och de fyra fostersystrarna som fått namn efter Hagasessorna. Just den här jobbresan var upptakten till ett stort projekt, med återkommande workshops världen runt de följande åren, och mycket jobb på hemmaplan däremellan. Jag har alltid förknippat det här projektet med just Axelsson, och faktiskt valt att ta med andra av hennes böcker när vi senare haft projektmöten i exempelvis Madrid och San Diego. (Då har jag lästRosario är död och Långt borta från Nifelheim.)

3. Jag skrev i förra veckans tematrio om presenter om John Marsdens sju böcker som inleds med boken I morgon när kriget kom. Nu när jag tänker på det måste jag ha läst serien under 2002, för det var på senhösten samma år som jag och sambon befann oss i Singapore, och jag ville så hemskt gärna köpa böckerna till honom (på engelska) i födelsedagspresent. Också här var det svettigt och varmt, och höga bötesstraff på att skräpa ner den offentliga miljön. Jag hade fått nys om att det skulle finnas en barnbokhandel i en av alla de stora shoppingarkader som finns i staden. Jag fick vandra långt, men till slut hittade jag den lilla affären, längst upp i en byggnad. Jag hade sådan tur att de hade nästan samtliga (och åtminstone de fyra första) av Marsdens böcker, som sambon kunde få på sin födelsedag dagen efter. (Han blev om möjligt ännu mer begeistrad i huvudpersonen Ellie, än vad jag redan var, så det visade sig vara ett mycket bra presentval.)  

Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg. 

Inga kommentarer: