måndag 1 juni 2009

Nu har Alice, Max och Victoria fått varsitt tåg

Skånetrafiken har beställt nya pågatåg, och nu har man våndats färdigt över de 49 första namnen. De ska förstås ha skånsk eller sydsvensk anknytning, och vi återfinner författarna Victoria Benedictsson, Alice Lyttkens och Max Lundgren. Och så Frans G Bengtsson (som jag hade för mig redan hade ett tåg). Och dessutom Kurt Wallander; vi får väl hoppas att det tåget trafikerar Ystad.

Jag gillar idén med att ge tåg och spårvagnar namn, särskilt med lokal anknytning. Skånetrafiken brukar dessutom berätta lite om kändisen som gett inspiration till namnet på en helvägg inne i tågen. Det är ett kul sätt att lära sig något. Som inflyttad till Skåne var det många lokala kändisar jag fick ett hum om på det sättet.

Litteraturcitat i tunnelbanan har man ju hört talas om, men det trevligaste vad gäller kombinationen litteratur och fortskaffning har jag ändå stött på i Florens, där dikter var tryckta på bussbiljetterna! Kan man inte införa något liknande i samband med den sms-betalning som ökar allt mer. Man skickar ett sms för att betala sin bussresa, och får ett bokcitat eller en aforism tillbaka med bekräftelsen!







Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg.



Inga kommentarer: