fredag 26 juni 2009

Den nya läsaren?

Ingrid Elam funderade tidigare i veckan på om läsaren har förändrats på senare år, och hellre läser författare som intresserar sig för psykologi än intrig. Hon exemplifierar med svenska nyutgivningar av Germaine de Staël och Henry James. 

Jag tror i och för sig att det alltid finns läsare som gillar de här författarna, och som föredrar att åtminstone då och då läsa mer psykologiskt än intrigdriven skönlitteratur. Jag tycker dessutom att det är bakvänt att exemplifiera med kommande nyutgivningar som nog styrs mer av förlag än av läsarönskningar. Men låt oss hoppas att en ny svensk utgåva av James gör att  jag äntligen kommer till skott och läser Porträtt av en dam av Henry James. Det finns säkert fler än jag som sett Kidman och Malkovich i filmen, men ännu inte läst boken. 

Germaine de Staël lockar mig inte så särskilt mycket, men om jag inte har helt fel förekommer hon som biperson (tillsammans med Robespierre, Napoleon och Katarina den Stora) i Katherine Nevilles bok The Eight. Det är en helt annan typ av läsning, men inte så dum som sommarförströelse.  



Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg. 

Inga kommentarer: