lördag 6 juni 2009

Det är vägen som är mödan värd

Jag har 40 sidor kvar i Cormac McCarthys bok The Road (Vägen). Pojken och hans pappa har gått och gått genom en värld som inte längre är, i en kamp inte endast för att överleva, utan ännu mer för att bevara sin mänsklighet ända fram till det oundvikliga slutet. Jag vet inte vad som kommer att hända under de sista sidorna. Jag tror de kommer att dö. Vilken annan möjlighet finns det i denna tomma värld? Här finns bara vägen. När den tar slut finns ingenting. 

Parallellt har jag börjat läsa The World Without Us, Alan Weismans tankeexperiment om hur världen skulle klara sig om alla människor försvann över en natt. 

Det är underliga kontraster. I den ena boken en värld utan människor. I den andra boken, två människor utan en värld. 


Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg.


Inga kommentarer: