torsdag 25 juni 2009

En alldeles egen chokladkartong

Min hemliga bokvän kan sannerligen läsa. Hon har snokat runt här och tänkt till ordentligt upptäckte jag igår när jag äntligen fick min spännande gröna påse i brevlådan. Bland bokvalen har hon (för jag tror att det är en hon, och om du blir förnärmad av detta får du försöka föreställa dig hur det är att vara kvinna, och ständigt innefattas i ordet "man") tagit fasta på de länder jag helst besöker på semestern, och gett mig en engelsk deckare (Rennie Arths Mörkrets flod), och Sarah Dunants bok I kurtisanens sällskap, som utspelar sig i Italien, mitt andra favoritland. Spännande! Jag har läst Dunants Venus födelse, och tyckte om den, så jag läser gärna en bok till. Och Arth brukar ju skriva godkända deckare, så vi får se om denna lyckas väcka mig ur deckartröttheten. Och som om inte detta räckte har hon observerat att jag har en 2-åring, och jag tror att den tredje boken om grisarna Vill och Vill inte är menad för henne. (Eller så är det för att den ömma modern ska kunna njuta av två-årstrots också när telningen har somnat.) Tack så hemskt, hemskt mycket för dessa presenter! 

Nu skulle det förstås inte vara så lyxigt om inte också några kringtillbehör förgyllde det hela. En påse iste (mycket observant), och gröna (!!!!) vackra doftljus (som jag inte vet om jag ska titta på eller tända), och en liten fläkt som kommer väl till pass under varma sommardagar (har jag verkligen skrivit hur mycket jag avskyr värme?), kanske i tältet? Två påsar salt och surt godis (just nu käkar jag det salta, men efter lunch blir det lite surt också, tror jag). 

Och så det bästa av allt: en alldeles egen chokladkartong. Det är faktiskt det jag blev gladast över.  (Ja, jag vet att det här är en bokblogg.) Undrar var jag ska gömma den för att få ha den ifred. Sambons socklåda, kanske, där lär han ju inte titta.

Det var ett paket fullt med överraskningar. Och i en grön påse, det kan inte bli så mycket bättre för mig. Tack ska du ha! 

Nu ska jag snoka runt lite grann, men om du vill får du gärna ge mig en liten hint om vem du är :-) 







(Klicka på bilden nedan, så syns det mycket bättre. Men låt bli att tjuväta mina chokladhjärtan!)

Och så ett stort tack till En bok om dagen, som ordnat alltihop!



Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg. 

Inga kommentarer: