torsdag 31 december 2009

Ett skepp av hemkomst och stillhet*

Jag läser Kristian Lundbergs diktsamling Pitbullterrier. Jag förstår inte vad titeln har att göra med dikterna. Titlar på diktsamlingar är enligt mig antingen Nyckeln till förståelse, eller en världslig sak. Den här gången chansar jag på det senare.

Det är en underlig metadikt, det här. Första halvan av boken består av diskussioner kring hur en dikt ska skrivas, hur den ska inledas, avslutas, vilka delar den inte kan bestå av. Här finns referenser till samtidshändelser, till världspolitik, till sexköpare i Thailand. Till ett äktenskap på upphällningen? Till föräldrar som blir gamla? Till det där barnet som jag tror dog förut. Det är dikter som skrivs runt ämnet, som om Lundberg undviker att berätta om det han tänkt. Ja, det känns mer som ett undvikande, än skrivkramp, faktiskt (lite grann påminner det mig om Lundells bok Tårpilen, som ju är en bok om att skriva en annan bok). Lundbergs dikter handlar om hur det är att skriva dikter om det ofattbara. Metakommentarer: för varje rad jag skriver om honom så blir han allt mer osynlig, frånvarande (s 32), Jag hade tänkt att dikten som jag skriver skulle påbörjas med en reflektion om hur värdet av en människa ständigt befinner sig i en förhandlingssituation (s 25).

En av de kortare stroferna lyder så här:

Det enklaste är att påbörja dikten
med ett konstaterande, gärna ett som det 
direkt går att acceptera, som dagens datum,
vädret – färgen på himlen över industriområdet
för att därefter förskjuta perspektivet en smula – 
så att det nu i fönstret på tredje våningen plötsligt
finns en kropp, ett ansikte som vänder sig bort
in mot rummet igen – och jag ser att det är du
Du är fruktad 
(s 49)


Jag läste tidigare i höst Om natten blir handen ett skepp av ljus av Lundberg. Vad den egentligen handlar om begriper jag inte heller. Men som jag tolkar det finns det där en son som är sjuk, en obotlig sjukdom, där föräldrar och omgivning slängs mellan hopp och skärande förtvivlan, medan barnet bleknar alltmer. Texter om hur man uthärdar att vänta på det outhärdliga.

Jag tolkar Pitbullterrier utifrån det där. Jag tänker mig att det ständiga återvändandet till månaden april, och orden om barnet, pojken, handlar om samma sorg, samma döda barn. Och den 12 april 2004, ett datum som nämns om och om igen. Vad som nu hände då? Men strax efter påsken måste det ha varit, och inflätat i texten är Kristus död och uppståndelse. Som ett hopp? Som en iskall förbannelse för den som inte kan tro? Jag tycker om att inte veta, att förstå de här dikterna på mitt sätt, och att se vilken historia de berättar för mig.

Det är svårt att hitta korta textstycken som själva utgör en helhet. Det här kanske, det fastnar jag för, den får avsluta:

Du tänker på att förlora precis så mycket
som en människa kan bära innan hon ger upp
(s 27) 

*Rubriken på inlägget är hämtad från s 67 i diktsamlingen Om natten blir handen ett skepp av ljus.

Snowflake läste, och fick mig att släpa hem de två diktsamlingarna av Lundberg som mitt lilla bibliotek hade att erbjuda. 

5 kommentarer:

snowflake sa...

Det är två helt andra än de fyra jag bar hem. Men jag känner igen teman: barnet, en veckodag/månad, Kristus.

Roligt att du tyckte om, och att du inte heller frstås allting. :-)

Gott nytt år, Vixxoria, och jag ser fram emot många fler meningsutbyten och tips.

Vixxtoria sa...

Ja, du tyckte ju säkert att det roligaste var att jag inte förstod allting, eller hur?

Beträffande titlarna får man ju ta det biblioteket haver. Jag ska faktiskt kolla inne på det större stadsbiblioteket och se vad de har (han räknas väl som nån slags lokalpoet, så det borde finnas en del, inbillar jag mig).

Jag ser också fram emot fler meningsutbyten. Men tips är jobbiga ;-)

snowflake sa...

Du har rätt. jag ska försöka att inte ge dig några tips, bara på böcker du redan läst. :-)

snowflake sa...

Halloj

Först nu får jag klart för mig att Lundberg var den som recenserade en outkommen bok, om du minns den lilla skandalen?

Kolla kommentarsfältet här:
http://www.bokhora.se/blog/recension/2010/04/yarden-kristian-lundberg/

Vixxtoria sa...

Jag upptäckte det faktiskt själv när jag googlade honom, nånstans mitt emellan att jag skrev den här bloggposten och nu. Blev väldigt förvånad och lite full i skratt – det kändes väldigt olikt diktsamlingarna.

Angående Mattsson-skandalen så tyckte jag alltid att det mest liknade nån konsthappening, där man ville sätta fingret på dåligt underbyggda recensioner. Det hade kunnat bli en så mycket intressantare debatt än Ranelid-Skugge-affären.

Apropå Lundberg så läser jag just nu "Den som inte talar är död" (den tredje diktsamlingen jag läser av honom nu – jag har visst blivit tagen!)