tisdag 15 december 2009

Kvinnor med böcker

Nästa julklapp går till Martina på Ett hem utan böcker, som trots sitt namn* är fyllt av trevlig plockmat i form av goda böcker i blandade kategorier. Det finns några trådar som slingrar sig genom bloggen. En är de kvinnliga författarna: under 2009 har det pågått en utmaning som innehållet ett fint urval av klassiska kvinnor (i svensk och brittisk litteratur, och med fokus på 1800-talet), och för 2010 planeras nästa läsutmaning, med skrivande svenskor 1900-1950. En annan tråd är skräck och fantasy, men liksom kvinnotråden slingrar den sig runt ett brett spektrum av romaner.

När jag funderade på julklappar tänkte jag att det skulle passa Martina bra med en bakgrundsbok till de kvinnliga författarna som utgör nästa års studie, och jag ger därför bort Ulrika Knutssons bok Kvinnor på gränsen till genombrott. Boken skildrar många av de kvinnor som var tongivande inom svensk politik och idédebatt under 1900-talets första hälft, men som vi idag möjligtvis endast känner till namnet. Det är framför allt den så kallade Fogelstadsgruppen och kvinnorna däromkring som är i fokus: Elin Wägner, Elisabet Tamm, Ada Nilsson, Honorine Hermelin, Emilia Fogelklou, Hagar Olsson, Klara Johansson, Alexandra Kollontay och Siri Derkert. De mer namnkunniga och inflytelserika (som exempelvis Ellen Key) är här i skymundan. Det är ett glömt stycke kvinnohistoria, och en viktig del av kampen för jämställdhet som vi skördar frukterna av idag, som Knutsson beskriver. Av alla dessa kvinnor är det endast Wägner som sammanfaller med Martinas föreslagna läslista, men jag inbillar mig att boken ändå är en närmast nödvändig läsning för att förstå det samhälle och debattklimat  där böckerna i Martinas urval skrevs. I alla fall var min läsning av Knutssons bok en starkt bidragande orsak till att jag väldigt starkt kände att jag vill hänga med på ett hörn på nästa års kvinnliga bokutmaning. Jag hoppas du kan finna något nöje i boken också! Eller åtminstone nån nytta! Från söder till norr – en riktigt god jul!


* Det kanske är på sin plats att påpeka att bloggens fullständiga namn är Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ

2 kommentarer:

Martina sa...

Tack för julklappen! Jag tror att jag har tänkt läsa den boken tidigare men glömt bort den, så tack för påminnelsen. =)

Och jag undrade bara häromdan om du hade tänkt ge en julklapp till mig och vad den isåfall skulle kunna bestå av! ;)

Vixxtoria sa...

Den tål att påminnas om. Jag tyckte det var lite mastigt att klämma hela på en gång, men man kan läsa lite i taget. Den var väldigt givande att ha som bredvidläsning när jag tog mig an Jordahls bok om Ellen Key tidigare i höst.

Och så klart att du får en julklapp. Men det är kanske lika mycket för de där sura godisarna (som jag inte lyckats hitta), som för bloggen ;-)