torsdag 25 mars 2010

Dagen till ära

Man skulle kanske inte tro att våfflor riktigt är jag, men det är det. Jag har mammas recept i huvudet, ner i minsta detalj, och tänker mycket oftare på våfflor än jag ger uttryck för när jag skriver. 
s 139 ur Gör vad du vill av Erlend Loe

Eftersom jag också är helt galen i våfflor, faktiskt, så ska jag här bjuda er på mitt alldeles hemliga familjerecept. Godare våfflor än så här finns inte. Den här satsen räcker till en och en halv person om man tycker om våfflor. Något längre om man bara bjuder tråkiga asketiska människor som på sin höjd vill ha en liten våffla som skådebröd. Annars är det bara att dubbla eller tredubbla receptet.

2 äggulor
2,5 dl mjölk (gärna åtminstone 3 %)
1 dl vetemjöl + 1 dl dinkelmjöl (kan också vara 2 dl vetemjöl om man inte har dinkelmjöl hemma)
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 halv dl neutral olja (absolut inte olivolja, men raps eller majsolja går bra)
2 hårt vispade äggvitor

1. Blanda äggulorna med lite mjölk i en skål. Rör ordentligt.
2. Blanda salt och bakpulver i mjölet.
3. Blanda sedan ner mjöl och mjölk, lite i taget och rör om ordentligt så att det inte blir klumpar.
4. Häll i oljan.
5. Låt eventuellt smeten vila i kylskåpet nån timma om du har tid. Det ska visst bli bättre då, men jag har sällan prövat eftersom jag inte precis vill vänta på mina våfflor.
6. Vänd sedan försiktigt ner de vispade äggvitorna i smeten. Ingen vispning här!
7. Grädda sedan i hett våffeljärn, med lite, lite smör i. (Om du har ett teflonjärn räcker det antagligen med att bara ha lite smör i till första våfflan. Eller om du har ett sånt bra teflonjärn som jag har – det här skriver jag bara för att skryta – så räcker det med lite smör en gång var tionde våffelsats. Det är ganska bra.)

Ät med grädde och sylt, eller med socker och äppelmos. Eller färska bär och crème fraîche eller vad du nu gillar. (Jag gillar äppelmos). De ska helst ätas genast medan de är frasiga på utsidan, om man gillar frasiga våfflor. Själv gillar jag dem när de blivit mjuka och mosiga, men det är ju olika med den saken.

3 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

Bra recept! Prövade det och våfflorna blev jättegoda!

Vixxtoria sa...

Boktokig: Så kul att höra! Jag har själv inte hunnit baka några våfflor idag, men jag planerar typ tredubbel sats till i morgon!

Hanneles bok-paradis sa...

(dotter sparade äggulorna till frukost, blev frasigare utan dem)