fredag 9 oktober 2009

Tips till kultureliten

Ibland funkar tv-sändningar sådär hemma hos oss. Så igår när det extrainsatta Babel rullade med en massa Herta-information fick jag nöja mig med att titta på det ordinarie Babel från i onsdags. Det var sannerligen inte fy skam! Intervju med Klas Östergren (och honom ska jag återkomma till, för han är värd några alldeles egna inlägg), där Daniel Sjölin hade svårt att dölja sin ohöljda beundran (som han också avslöjade på slutet av intervjun). Se, o alla ni som har en dator och tillgång till SVTplay, se inom en månad eller vad det kan vara då programmet försvinner. Här kan ni titta.

Efter Östergren-intervjun följde en debatt om folklighet och kulturelit med Åsa Linderborg, Johan Hakelius och – Peter Settman. Väl värd att lyssna på också den, även om den gärna hade fått pågå lite längre och berört mer om vad kultursnobbism egentligen är och innebär.

Bland annat tror jag att det innebär att man inte kommer på att man kan söka på cdon.se efter Herta Müller-böcker. För – vilket många bokbloggare under gårdagskvällen och fredagen påpekat – här finns minsann flera Müllerpocketar till salu för endast 39 kronor stycket. Skynda fynda! Och är ni det minsta lika mig köper ni två pocket, och sedan för 522 kronor till, så får ni frakten på köpet.

2 kommentarer:

Pomegranate sa...

Jag läste Klas Östergren för en massa år sedan, men tappade sedan bort honom lite grann. Men oj vad jag blev sugen på att läsa hans nya roman när jag såg Babel. (och att läsa om Fattiga riddare och stora svenskar som jag minns att jag tyckte jättemycket om) Men jag blir så frustrerad av programet, alldeles för kort prat med Östergren och sen den väldigt intressanta diskussion med Linderborg & co: jag hade lätt kunnat lyssna på dem i en halvtimme till. Ge Babel en hel timme. Nu.

Vixxtoria sa...

Pomegranate: Ja, jag vill också läsa Östergrens nya. Faktum är att jag inte ens har "hunnit" läsa Gangsters. Mycket för att jag glömt så mycket från Gentlemen att jag först måste läsa om den... Men just Fattiga riddare och stora svenskar är annars min stora Östergren-favorit också!!

Och så håller jag med. Det var alldeles för kort tid för både Klas å ena sidan och Åsa & co å den andra. Jag blev glad och förvånad över Settmans resonemang, och det hade varit kul om de utvecklat tankarna lite.