fredag 12 november 2010

Vem hjälper till?

Somliga har nog genomskådat mig – när jag inte orkar eller har lust eller hinner skriva klart de långa och välgenomtänkta utkasten om böcker som jag hunnit läsa, så bloggar jag om Astrid Lindgren.

Idag testar jag er på i vilka böcker dessa hushållerskor/jungfrur/pigor förekommer:

Agda
Alida
Alva
Fröken Bock
Lina
Majken
Malin

(Och jag räknar inte storasystrarna Malin (på Saltkråkan) och Majken (i Småstad) som hushållerskor, så det är alltså någon annan Malin och Majken jag är ute efter.)

14 kommentarer:

Metta Karlsson sa...

Hmm Lina är från Emil och Fröken Bock Karlsson på taket.

Anonym sa...

Alva hjälper till hos Madicken

Carolina sa...

Majken hjälper till hos Lotta på Bråkmakargatans mormor och morfar. Agda hjälper till på Bullerbyn.

Anonym sa...

Heter inte flickan på fattighuset i Spelar min lind... Malin? Minns inte om hon är hushållerska direkt dock.

Vixxtoria sa...

BöckerX3: Just så.

Mariasbokliv: Precis!

Carolina: Alldeles riktigt.

Fullbokhylla: Jodå, Malin heter flickan i Spelar min lind, men hon är ett stackars fattigt barn och inte hushållerska. Det är en annan Malin jag söker. En bitsk sådan.

Anonym sa...

Åh, det ringer så många klockor och ändå kan jag bara inte komma på det. Attans var irriterande. Nu måste någon annan snabbt komma med svar annars kan jag inte jobba...

Maria sa...

Är Malin kanske Pippis mormors hembiträde?

Vixxtoria sa...

Maria: Jag borde så klart låta ditt svar ligga och dallra i osäkerhet en stund till, men det vore ju förskräckligt om Skånskan (där fullbokhylla jobbar) inte fick något skrivit i sin webbilaga idag, så jag svarar med en gång att naturligtvis tänker jag på Pippis mormors hembiträde Malin som tyckte så mycket om att slå sönder porslin och bita folk i benen :-)

Bra jobbat.

Då har vi bara Alida kvar då. Vem har läst om henne?

Margareta sa...

Jag! :)
Alida hjälper till hos familjen Hagström i Britt-Mari lättar sitt hjärta.

Anonym sa...

Åh vad skönt. Jag och alla mina chefer tackar ödmjukast!

Vixxtoria sa...

Margareta: Jajamensan!
Och kommer du verkligen ihåg att familjen heter Hagström, eller har du gått och slått upp det? (I det första fallet är jag grymt imponerad, och vad gäller det andra fallet kan jag ju avslöja att jag själv fick slå upp att hon hette Alida i morse.)

Fullbokhylla: Alla läsarna är kanske också tacksamma. Eller så hade ni kunnat köra mitt miniquiz på nätet, och slagit två flugor i en smäll ;-)

Margareta sa...

Jodå, jag kom ihåg att Britt-Mari Hagström skrev sitt namn om och om igen, när hon hade fått överta sin mammas avlagda skrivmaskin. (Men för säkerhets skull rotade jag fram boken och kollade.) :)

Anonym sa...

annars har Taube skrivit följande rad"Alida släppte pippi lös och hem till Stockholm for", den var det enda som dök upp i ksallen men den blockerade effektivt ut allt annat

Vixxtoria sa...

Margareta: Skönt att du kollade ;-)
Nästa gång gör jag Astrid Lindgren-frågesport på efternamn tror jag.

Mariasbokliv: ... eller så ett Taube-quiz, kanske ?