tisdag 19 april 2011

I mååååål!

När du har läst klart det här inlägget eller tjuvkikat längst ner så vet du vem som har fått vänta alldeles för länge för att få föräras det mytomspunna Vipslördagspriset. Innan vi kommer till slutet ska jag ta mig igenom de allra sista svaren på de allra sista frågorna. (Och ja, jag är sannerligen lika trött som ni på denna eviga frågesport; jag gör aldrig om det mer, men jag måste ju på något sätt ta oss alla i mål för att kunna övergå till att blogga om böcker som jag hunnit läsa medan den här prisutdelningen pågått.)

Efter en utflykt i bokbloggarnas värld har vi tagit oss fram till några fler frågor om Vixxtoria.

Fråga 51.

Jag tycker avgjort att det kan kvitta om jag läser ut, läser eller ens bläddrar i Sveriges ridderskaps och adels kalender innan jag lämnar jordelivet. Men förvånande nog vill jag läsa ut både Anna Karenina och På spaning efter den tid som flytt innan jag dör. Jag hoppas dock på att få leva länge. The book pond tar poäng.

Fråga 52.

Jaa, vad vill jag bli i nästa liv? Jag har uttryckt en önskan på bloggen att bli littkrimmare, liksom Thursday Next, men jag ger poäng även om man svarar Nobelpristagare i litteratur eller Rik, vacker och lättjefull i en toscansk villa (med bibliotek). The book pond får en poäng. Bokomaten lyckas gissa på två alternativ och får två poäng.

Fråga 53.

Varför skriver jag inte till förlagen och ber om recensionsexemplar?

Det mest korrekta svaret är att jag är rätt blyg. Det framgår kanske inte så väldigt bra varken i bloggen eller i verkliga livet, har jag förstått, men inte desto mindre har jag ett vettskrämd alter ego som inte gläds åt att föra fram bloggen mer än vad som är nödvändigt. Men jag är dessutom lat, så ofta jag hinner. Tanken på att beställa hem nån bokkatalog, surfa runt på hemsidor, skriva ner adresser, mejla, önska, vittja brevlådan (utan att sambon som inte vet om att jag har en bokblogg börjar undra), läsa recensionsböckerna, blogga om dem och sedan försöka pressa in dem i bokhyllan gör mig alldeles matt. Slutligen är det väl för all del så att det där förment anspråkslösa skenet av att stå fri från kommersiella intressen lockar. Man får alltså poäng för vad man än svarar här. The book pond får en poäng och En bok om dagen en poäng och Bokomaten en poäng.

Fråga 54.

Jag ville veta vilken historisk epok (av de föreslagna) som fascinerar mig mest. Jag är ju allmänt historieintresserad, gud bevars, så jag kan tänka mig det mesta här, men bland de alternativ som gavs (sekelskiftet 1700/1800, samt Romartiden) får man bara poäng om man svarar tidig 1900-talshistoria fram till och med andra världskriget. En ledtråd till det finns här. The book pond tar poängen.

Fråga 55.

Varför skriver jag så lite om fantasylitteratur? Den främsta anledningen är nog att jag inte läser särskilt mycket fantasy, vilket inte betyder att jag ogillar den. Det brukar bli annat som jag väljer i första hand, därför att de oftast är så tjocka, de där fantasyböckerna. Rätt svar blir därmed att jag inte hinner läsa fantasy nuförtiden. (Illa för The book pond som råkar välja samtliga på just den här frågan, när just det inte var ett alternativ den här gången!) Bokomaten tar hem poängen.

Fråga 56.

Här undrar jag om jag tycker bäst om Agatha Christie eller Dorothy Sayers. Eftersom jag inte har lust att göra en rangordning dem emellan (vilket man får reda på i detta inlägg), så får alla som gissat på endera av de två poäng. P. D. James ger inget utslag. En bok om dagen tar en poäng och Bokomaten den andra.

Enligt O får smickerpoäng för att hon tror jag kan bli Nobelpristagare i detta liv.

Efter denna fråga följde en möjlighet att ta många snabba extrapoäng om man räknade upp bilderbokskaraktärer som föreställer påklädda djur. (Endast huvudpersoner räknas.)

Bokomaten får 10 poäng för Findus, Benny i (Barbro Lindgrens böcker), Nicke Nyfiken, Babar, Muslina (av Beatrix Potter), Paddington, Nalle Puh, Det susar i säven, Mjau (av Sebastian Braun).

En bok om dagen får fyra poäng för Nasse som har en stol (är det inte Nalle du menar?) Ludde, Mullvaden som får en bajskorv på huvudet (kan räknas som hatt i nödfall, även om kanske inte mullvaden skulle hålla med), Castor.

Enligt O får tre poäng för Molly Mus och ett poäng sammanlagt för Vem-böckerna (det ska vara huvudpersoner och de ska ha namn, eller så får de ha lite bättre beskrivningar än nalle och fågel och katt; några regler får vi hålla oss till), Kalle av Richard Scarry (Prickens syster är inte huvudperson så hon går bort).

Full bokhylla: Jag gillar visst Mumin, men kan inte påstå att det är en favorit. Jag kan dock påstå att det inte är något djur, så tyvärr inga poäng för det.

Marias bokliv får dock fem poäng för Lilla kotten, för Bu och för Bä, för en get och för Boris.

Själv kan jag till exempel nämna Bamse, Pelle Svanslös och Grodan i Velthuis böcker. Bland annat. Tre poäng till mig.

Smickerpoäng till både En bok och dagen och Bokomaten.

Och vi kommer fram till det sista inlägget med frågor. Avgörandet. Nu gäller det.

I fråga 57

vill jag få hjälp med en ny bloggslogan. Mitt eget förslag Kreativ, Klok och Kissnödig kändes lite bajsnödigt så jag sökte nåt annat. Jag fick flera förslag, men jag är inte säker på att jag kommer att använda något av dem. Däremot kommer jag att dela ut poäng för dem. Hur poängen i den här frågan beräknas vet jag inte riktigt. Jag känner efter och höftar lite så där.

En bok om dagen föreslår The Witty Writer, the Real Reader - the One and Only: Vixxtoria.

Åh, den var inte så dum. 3,5 poäng för den. (Fråga mig inte hur jag kom fram till just den poängbedömningen, men det kändes som rätt siffror.)

Bokomaten ger flera förslag, och jag blir lite förtjust i Vixtorious – the best anyone can get. 2 poäng för det!  

Enligt O föreslår sloganen Vixxtoria – bloggaren som gör vad som faller henne in. (Jag antar att hon redan då förutspådde att jag skulle ta en oväntad bloggpaus, mitt i prisutdelningen.) 2 poäng för det också.

Paperback Lover svarade ju egentligen alldeles för sent på alla frågorna, men får en liten bubbelpoäng för Vixxtoria löser en gåta.

I den allra sista skälvande fråga 58 ville jag veta vilken bok som jag skulle få i födelsedagspresent. En bok om dagen beskriver förvisso En Mycket Bra Bok, men den saknar titel och författare. Det kan tyvärr inte bli några poäng för det.

Bokomaten vill ge mig en moleskine-bok, för hon tror visst att det skulle få mig att publicera mig. Jag tackar för den fina boken med blanka sidor, men kan tyvärr inte dela ut några poäng för det. Men det får mig att minnas min första lilla svarta anteckningsbok, där jag redan år 1981 plitade ner odödliga visdomar som "Tiden tickar, tiden flyr / ingen vet varthän den styr". Är det verkligen vad världen längtar efter år 2011 så ska jag leta reda på boken ur gömmorna. Det är möjligt att jag även kan hitta de blå skrivhäftena med Fembokspastischer som utspelar sig i Visby; mina klasskamrater i trean tvingades genomlida högläsning av dessa. Visst längtar ni efter att få vara med om samma sak!?

Enligt O föreslår lyrik av Kristina Lugn (bra val, men läst), eller Malmstens loggböcker. Det sista ger en poäng, för just de Malmstenböckerna har jag inte läst (och så blir jag lite smickrad av jämförelsen med Bodil Malmsten).

Paperback vill (generöst och retfullt?) ge mig Teoretiska perspektiv på sakprosa, men den äger jag redan. Jag citerar den till och med i min avhandling, och fick två frågor om den boken på min disputation. Men den ger inga poäng.

Därmed börjar det dra ihop sig till poängberäkning. Sammanställning. Och en vinnare. Jag är lite rädd för att jag har glömt några poäng, men jag är ganska säker på vem vinnaren är:


En bok om dagen: 45,5 p
Enligt O: 38 p
Bokomaten: 23 p
The book pond: 26 p
En full bokhylla: 19 p
Petter: 18 p
Marias bokliv: 15 p
Joanna 11 p
Lyran: 8 p
Snowflake: 6 p
JennyB: 4 p
Ooof bok: 3 p
Vixxtoria: 4  p
Margareta: 2 p
Paperback lover: 2 p
L: 1 p
Ingrids hund: 1 p


Jag gratulerar En bok om dagen, och önskar henne några timmar fyllda av segerns sötma  (tills hon får reda på vad priset är)!! Hipp hurra för allas bokbloggares bokbytesdrottning!




13 kommentarer:

Bokomaten sa...

Herregud, vilket jättelångt och mycket roligt inlägg när du nu är tillbaka=) Skönt att se dig förresten.=) Måste säga att jag är lite stolt som tog igen mig från näst sist till 3:a även om jag hoppasdes på att riktigt duktigt mycket fjäsk och smicker (ärligt förstås) skulle vara det som gav mig poäng, haha. Grattis till En bok om dagen! Hon har för övrigt nya byten uppe, visste du det?

Margareta sa...

Men nu blev jag förvånad. Din sambo vet inte om att du bokbloggar? Varför?

Tipspromenaden var rolig, även om jag bara hängde med en liten bit och läste det mesta i efterhand. Kanske en kortpromenad till nästa årsdag? :)

Metta Karlsson sa...

Hejja Ingrids hund!

enligt O sa...

Den som väntar på något gott får ett långt äkta Vixx-inlägg och en silvermedalj. Inte dåligt. Grattis till bokbytesdrottningen, till dig eller kanske oss för att bloggpausen är över för den här gången.

mind the book sa...

det här var lika kul att läsa som bloggfesten! : D

Maud/En bok om dagen sa...

Wow! Jag som aldrig vinner någonting! Vilken ära att få vinna Vipslördagspromenaden! Tack! ;-)

Jag ska föreställa mig allehanda tjusiga guldiga priser nu, natten igenom. Guldpläterade böcker. Guldpläterade magiska pennor. Guldskimrande karameller. Guldiga grejer i långa rader, bara för mig! ;-) ;-) ;-)

Maud/En bok om dagen sa...

Fast förresten så tycker jag att du kan tala om för sambon att du bokbloggar och har en trogen skara anhängare. Då kan han smita in här och kommentera lite, om du tänker ta en sån där törnrosasömn en gång till! Fördel! ;-)

Jenny B sa...

What?! Sambon vet inte om att du bokbloggar?! Hur går det till? Tja, klarar Stålmannen och Läderlappen att leva dubbelliv så gör väl du det också.

Grattis till vinnaren!

Paperback Lover sa...

Grattis En bok om dagen!

OMG #1: vet din Anne på Grönkulla-läsande sambo inte om att du bokbloggar? Han kanske läser din blogg i smyg också?

OMG #2: Har du redan Teoretiska perspektiv på sakprosa? Det är ju helt sjukt. Det var absolut inte retfullt, tänkte den skulle passa dig, och jag hade ju uppenbarligen rätt :-)

Tack för underbar läsning!

Bokomaten sa...

Nu saknar jag dig igen.=)

Paperback Lover sa...

Väldigt speciell trend det här med ett blogginlägg var tredje vecka. Verkar nice på nåt sätt :-)
Men jag saknar dig också.

Vixxtoria sa...

Bokomaten: Du hade kunnat uträtta storverk om du bara hade hållit dig hemma den där marslördagen :-)

(Och jajamensan. Jag hade koll på att En bok om dagen hade nya utbyten.)

Margareta: Nej, min sambo anar kanske att jag bokbloggar, men jag har aldrig berättat det. Det har aldrig blivit av kan man säga. Och så kan man säga att jag tycker det är ganska skönt att ha en liten vrå som är min egen. Han skulle inte ha något emot det, och förmodligen driver han själv en kaffe-blogg och/eller en origamo blogg utan min vetskap. Möjligen även en fotoblogg.

En väldigt kort promenad nästa årsdag. Eller något helt annat. Typ ett kontonummer där folk kan få sätta in pengar till mig ;-)

Enligt O: Jag är lite datortrött. Och lite i behov av introspektion och självreflektion, och det är synd att det drabbar bloggen, men så blir det ibland. Måste samla styrkorna, och återkommer sannolikt lite mer regelbundet framöver, men inte riktigt så intensivt som i början av året.

Mind the book: Kul att du tycker det. Jag lovar att blogga om böcker (som jag hunnit läsa, och bl a Engleby) igen vad det lider.

En bok om dagen: Väldigt guldigt pris är nu även ivägskickat till vinnaren. Bäva!

Jenny B: Ja, jag är rätt förtjust i dubbelliv. Trippelliv helst. Man får ju passa på så länge man lever! :-D

Paperback: Kanske läser han i smyg. Vadvetjag. Det döljer han i så fall för mig.

Om inte Teoretiska perspektiv var retfullt så vet jag inte vad jag ska säga. Det är ju iofs en trevlig bok, men så mycket jobbok att jag helst inte vill tänka på den i samband med min blogg.

Bokomaten: Tack. Det är snällt av dig. Jag har läst lite bra böcker i stället.

Paperback: Tack, du också. Jag är nästan säker på att jag kommer blogga oftare än var tredje vecka framöver.

Paperback Lover sa...

Det var ju verkligen inte min mening att påminna dig om jobbet så negativt här på bloggen. Du vet jag är rätt nördigt teoretisk själv så jag gillar sånt där.