lördag 2 april 2011

Och två i ett ganska trött minne

Det är nära nu. Nånstans där ute sitter en vinnare och väntar på att segern ska tillkännages. Och här sitter jag och räknar poäng medan jag börjar ana vartåt det lutar.

Vi har – om jag inte missat något – nått frågorna om andra bloggar.

I fråga 35

undrar jag över vilken bokbloggare som tycker att vi måste blogga mer om Selma Lagerlöf. Rätt svar är a fraction of the web, som faktiskt ordagrant hade ett inlägg med rubriken "Vi måste blogga om Selma". Men jag tror och vet att Magnus inte är den ende som tycker så. Däremot var det ingen som gissade rätt på den här frågan, så den poängen behåller jag.

I fråga 36 

frågar jag vilken bokbloggare som kommer från Island. Jo, det är Böcker, böcker böcker, och det har hon avslöjat här. Den som gissar rätt på detta är En bok om dagen.

I fråga 37

vill jag veta vilken bokbloggare som har blivit påkommen med nagellacksbloggning. Det kan säkert vara fler än de jag nämner, men rätt svar är Hermia. Bildbevis finnes att syna här. Enligt O gissar rätt och får en poäng.

I fråga 38

gäller det att ha koll på vilken bokbloggare som är journalist. Om man vill ha poäng ska man svara En full bokhylla här. Det framgår kanske inte helt tydligt på hennes blogg, men det är inte hemligt. Tror jag. Här nämns det i alla fall till exempel. En bok om dagen är inte säker på svaret, men lyckas gissa rätt.

I fråga 39

undrar jag vilken av bloggarna Bokmania, Textappeal och The book pond som inte tryckt upp en bloggtröja. Rätt svar är The book pond. Synd, för den där ankan hon har på bloggen skulle göra sig bra. Övrigas tröjor kan ni se om ni klickar på länkarna ovan (Textappeals tröja finns i högerspalten på bild, en bit ner). Det blir En bok om dagen som tar hem denna poäng också.

I fråga 40 

vill jag kolla om ni vet vilken (av tre uppräknade bokbloggare) som vid ett flertal tillfällen påpekat att de inte gillar youtubeklipp i blogginläggen. Rätt svar här är Bokstävlarna (här finns ett exempel på uttryckt aversion). En bok om dagen får en poäng till!

I fråga 41

spörjer jag vilken av tre bokbloggare det är som ger böckerna sifferbetyg. Här ska man svara Boktoka om man vill ha poäng, och den här frågan kom i sista minuten, visar det sig, för nu har hon beslutat sig för att sluta med detta. En bok om dagen vill ha poäng och svarar rätt.

I fråga 42

vill jag ha reda på om någon känner till vad det innebär att "göra en Holly Hock". Jag är själv alldeles gräsligt nöjd med de tre svarsalternativen, men man får bara poäng om man svarar att det innebär att man "fördjupar sig i ett författarskap och inom en kort tidsrymd djupdyker i minst tre böcker av en och samma författare". Under den tid jag känt Holly har hon kastat sig in i åtminstone Auster, Hustvedts, Murakami och Jeanette Winterson. En bok om dagen är bra på att gissa och får poäng på den här frågan.

I fråga 43

frågar jag så vilket förnamn som är vanligast bland bokbloggarna. Jag tror själv att det är Helena, men jag var lite intresserad av att få hjälp med att få veta. Jag ger en poäng för varje Helenabloggare som nämns, första gången den nämns: En bok om dagen får därmed en poäng för Helena (ex-bokhoran som nu huserar på Dark Places gissar jag att hon menar.  Enligt O nämner även Fiktiviteter och Samtidigt hos Helena. Jag kan också komma på Helenas dagar.

I fråga 44 

undrar jag vilken av de tre nämnda bloggarna som brukar uttrycka sin kärlek till Peter Robinson. Så vitt jag kan komma ihåg är rätt svar här Paperback Lover. Här kan vi till exempel läsa om hur hon missar honom på bokmässan i Paris. Enligt O får poängen.

Sedan dyker det upp en bonusfråga (men blinkning till Marias bokliv och Bokbiten som skryter med att de är så bra på Jakob Hellman-texter. Jag utdelade bonuspoäng till den som först skrev ner hela texten till Hellmans sång Vägar hem (som var bonusspår på hans första och enda album en gång i tiden). En bok om dagen klistar in en länk. Det gills inte. MariaH (utan blogg?) inkommer dock med hela texen. Några minuter försent, men hej, det har ju ändå gått en vecka nu, och knusslig är jag inte. 7 poäng till Maria. Bokomaten får tre smickerpoäng för att hon påstår att jag är allmänbildad, kultiverad och är tom i huvudet (eller hur jag nu ska tolka luftballongsliknelsen).

Därefter följer några frågor då jag lekte lite med några andra bloggares typiska inlägg, och undrade vem som kunde tänkas ha skrivit följande:

Fråga 46. 

Det var så klart Petter (med sina listor, länkningar och uppmärsammade nationaldagar – missa förresten inte hans snygga aprilskämt om baraviska böcker) som jag tänkte på när jag föreslog följande bloggrubrik:

De 15 mest underskattade filmatiseringarna av uzbekiska 40-tals-romaner.

Det här var den svåraste frågan, men En bok om dagen svarar rätt.

Fråga 47.

Här är det naturligtvis Enligt O:s kluriga bokstavsutmaningar, geografiutmaningar och förkärlek för dikter som slår igenom när jag hittade på denna utmaning:


Ta ditt favoritfotbollslag i engelska ligan. Ta sedan bokstäverna i alla spelarnas efternamn och skriv en dikt med de bokstäver som blir över. Analysera dikten, för kom ihåg – poesi är inte svårt! (Nästa vecka: Spanien!)

The book pond tar hem poängen. 

Fråga 48.

Här visade jag en nästan skrämmande förmåga att se in i framtiden, för Bokomaten skrev faktiskt precis det här inlägget igår! 

Det är ingen vanlig fredag det här! Ett par balklänningar ska ut och luftas, några katter ska klappas, några oerhört delikata bakverk ska bakas och avnjutas tillsammans med oförsvarliga baljor te, och inte minst ska det bli en hel del läsa av. Vad ska ni göra? 

The book pond var oerhört snabb och knep den poängen också. 

Fråga 49.

Det här är ju en alldeles typisk tematrio från Lyran. Den dyker nog upp på måndag, gissar jag. 

Jag skulle gärna vilja ha tips på böcker från tre länder som inte ens FN:s säkerhetsråd har hört talas om. Berätta om tre läsvärda böcker från stater med minst två outtalbara konsonantkluster! Låna gärna bilden om ni vill, men ladda upp den på egen eller er bloggvärds server. 

The book pond vilade inte på tangenterna och fick poäng här med. 

Fråga 50. 

Här fuskade jag faktiskt lite. Jag tog några meningar från här och där under den senaste månadens blogginägg, ändrade lite, spetsade till något litet,  och satte ihop till det här. Från Snowflakes in rain:

Jag har haft härliga stunder med en ny favoritförfattare. Jag blir glad och fascinerad av hennes livsbejakande sätt att nalkas rädslor, ångest och problem. Det gör ont att läsa. Det är galet, trasigt, smutsigt. Jag vill läsa mer. Och mer. Och mer. 


The book pond kände igen en trasig poet när hon ser att man bloggar om en, och får poäng för det.

Bonuspoäng som utdelades för denna fråga: The book pond och Lyran tar hem en smickerpoäng vardera, En bok om dagen får två, och  Bokomaten tre totalt (hembakta double chocolate chip cookies!!).

Och så kommer vi fram till lördagens svåraste uppgift, vilket var att skaffa jobb till tre bokbloggande bibliotekarier: Milkbartoilet, Ett hem utan böcker och Marias bokliv. Det var lite dåligt med bra jobberbjudandet tycker jag – gratisjobb eller lunch i bamba?! En bok om dagen får med tvekan en poäng här, och en smickerpoäng.

Däremot visar det sig att Johanna på Milkbartoilet har ett jobb (yeah!), och via twitter är jag nästan säker på att både Maria och Martina har intervjuer på gång. Jag håller tummarna! (Eller det gör jag inte, för jag använder dem när jag skriver, men jag liksom tänker väldigt intensivt och positivt, om ni förstår vad jag menar.) Så det där tolkar jag så klart som att jobben dök upp bara för att jag bloggade om det hela. En poäng till mig.

Därmed är det dags för poängsammanställningen. Och här ska vi inte glömma att tilldela En bok om dagen och The book pond 10 poäng vardera för att de bloggade om Vipslördagen innan kl 21.

En bok om dagen: 36 p

Enligt O: 31 p
The book pond: 22 p
En full bokhylla: 19 p
Petter: 18 p
Joanna 11 p
Lyran: 8 p
MariaH: 7 p
Snowflake: 6 p
JennyB: 4 p
Ooof bok: 3 p
Mariasbokliv: 3 p
Margareta: 2 p
Bokomaten: 5 p
Paperback lover 1 p
L: 1 p
Ingrids hund: 1 p
Vixxtoria: 1 p

8 kommentarer:

a-lo sa...

Det glädjer mig ofantligt att jag äntligen klättrat lite i poängligan. Fast jag tror att jag gav upp efter den insatsen eftersom ungarna krävde mat.. Osis.

Vixxtoria sa...

a-lo: Ja. Det är för krångligt med ungar som ska ha mat jämt. Lagad mat ska dom ha också, men inte vilken lagad mat som helst, utan helst mamma scans köttbullar med ketchup.

Ann-Sofie (OOOF bok) sa...

Jag är så glad över mina 3p. Och ännu gladare över att det finns en blogg som din, Vixxtoria.

Full bokhylla sa...

Vill bara påminna om att jag på twitter erbjöd samtliga tre då arbetssökande jobb med att arrangera mitt (ännu i flyttkassar väntande) bibliotek! Maria tackade nästan ja när hon hörde att fri lästid ingick i lönen!
Du SA att jag fick svara på twitter, så det så!
Förresten vill jag tillägga att det är minst lika roligt att läsa svaren som det var frågorna!

Maud/En bok om dagen sa...

Roligt, roligt! Jag läser ikapp för fullt här!

Vixxtoria sa...

Ann-Sofie: Tack. Det var fina ord om min blogg, tycker jag :-)

Full bokhylla: Du har rätt, och du fick svara på twitter. Men poäng får du dessvärre bara för riktiga jobb. Såna där lite mer långsiktiga med MBL och LAS och LKP och såna där förkortningar inblandade (som (fd) fackligt aktiv känner du nog till det bättre än jag).

Men annars är det ju kul att svaren roar om än inte poängutdelningen gör det ;-)

Anonym sa...

Man får ju säga att det var tur att ingen av dem på allvar nappade på mitt erbjudande, för jag tror jag hade varit en usel arbetsgivare - åtminstone för min egen plånboks räkning...

Fackligt aktiv är jag fortfarande, om än inte på lokal nivå!

Anonym sa...

Maria H har blogg men den ville visst vara anonym då. Identisk med Marias bokliv nämligen.. Förresten påstod min klocka att jag postade texten i tid... Däremot vägrade datorn mig kommentera fler inlägg efter det i tävlingen... Fast det var nog lika bra