torsdag 22 juli 2010

På svenska campingplatser just nu

Jag har tillbringat drygt 2 veckor på olika svenska campingplatser i sommar, och det allmänna intrycket är att campare inte läser så mycket utan mest är upptagna av att tända engångsgrillar och växla femkronor till duschen.

De litterära iakttagelserna kan faktiskt i stort sett sammanfattas så här: I husbilen som jag gick förbi på väg till toaletten låg ständigt Katarina Wennstams Dödergök till beskådande på tältbordet. Och kvinnan i fyra-rums-kupol-tältet med havsutsikt läste Anna Jansson. I tältet till vänster om oss lästes Expressen. Eller ja – de köpte den i alla fall, möjligen för att ha till hands för att vifta bort mygg.

Mest sympatiska var det dansk-holländska paret med ett stort tält intill oss. De hade sina prylar utspridda i en lagom radie som effektivt hindrade andra från att slå läger närmare vårt tält. Paret och deras söner hälsade bara med en vänlig nick om mornarna och  tillbringade sedan hela dagarna i solstolar med tjocka böcker. De behövde antagligen ägna hela semestern åt läsning eftersom de gett sig på Jakob Ejersbos trilogi Eksil, Revolution och Liberty (läs mer om dem i denna DN-artikel, som var det första nyfikna jag googlade fram när jag kom hem till en vettig internetuppkoppling).

Själv spelade jag Sudoko på min iPhone. Om jag hann, eftersom dottern var tvungen att ta hand om sin nya elektroniska hund rätt mycket.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Nu blir jag väldigt nyfiken på Ejersbos trilogi. Får ta mig en närmare titt på både din länkade artikel och på någon nätbokhandel-site....

Vixxtoria sa...

Ingrid: Nu fnissar jag lite, för jag tänkte faktiskt på dig när jag såg de här böckerna (och särskilt sedan jag skummat DN-artikeln och läst mer om dem). "Precis en Ingrid-bok", tänkte jag, "undrar om hon har läst dem". Jag blev rätt intresserad själv, men jag har inte blivit på det klara med om de är översatta eller inte (nog skulle jag klara av att läsa danska; det gör jag ju också ibland, men det är skönt med fina översättningar, för då slinker böckerna ner lite lättare. Och 1300 sidor kan behöva lite hjälp för att slinka ner.)