fredag 30 juli 2010

Åååh, Billy!

På somrarna sorterar bokbloggare uppenbarligen om sina bokhyllor (jag förstår faktiskt inte riktigt varför; det tar ju trots allt otroligt mycket lästid i anspråk, och dessutom dammar det hemskt).

Men med anledning av detta kan det väl vara på sin plats med en hyllning till bokhyllan.




Några som sorterar i hyllorna:

Enligt O
En bok om dagen
Bokbabbel
Lazy's Library (som verkar sortera mer än läsa, och till och med startat en annan blogg, The asymmetric Library,  om olika sätt att sortera böcker)

9 kommentarer:

MariaH sa...

Men jag som är inne på att det blir konsollhyllor då? Nåja, jag har ju några trogna Billy med o det här är nostalig sedan sent åttiotal då jag och kompisen lyssnade på Gyllene tider på repeat medan solen sken...

Vixxtoria sa...

Maria: Jag tänkte nog att man får se Billy som representant för alla bokhyllor, antingen de heter Ivar eller Niklas eller är anonyma konsolhyllor. (Jag får också Gyllene Tider-nostalgiska minnen från 80-talet.)

Karin Berg/Enbokcirkelföralla sa...

Ja, jag har också fallit för bokhyllesorteringen. Kanske för att man har tid eller för att dammet syns =)

Maud/En bok om dagen sa...

Det är kanske inte för att det är så himla roligt som man städar, utan för att det är alldeles för länge sedan... ;-) Jag undrar när den självstädande bokhyllan kommer? En sån vill jag ha. Alternativt vill jag ha en liten miniatyrdammare i hyllan. Kan få en kaka i veckan som lön. ;-)

Bokbabbel sa...

Jag vill dock förtydliga att jag sorterat i sommar endast p.g.a. flytten. då hade jag ju liksom inget val, och egentligen var böckerna ju det viktigaste jag hade att packa upp

snowflake sa...

OT: Säger dig namnet Calle Lindén någonting? Jag såg opera igår och en av de unga sångarna hette så, och jag kände igen hans ansikte lite svagt och så har jag en stark känlsa av att du coh jag diskuterat någonting där hans namn plötsligt kom upp och föranledde en googling. Men nu kan jag inte för mitt liv hitta igen det i bloggen. Har du nåt minne av detta? (Jag tror att du tyckte han var snygg. :-))

Vixxtoria sa...

Karin: Jag har inte tid, fastän dammet syns :-) Men man får ju disponera sin semester som man vill. :-)

En bok om dagen: Jag tar av mig glasögon när jag går förbi bokhyllan, för då ser jag inte dammet. Det är ett hett tips! (Om man inte har glasögon tror jag det funkar lika bra att ta PÅ sig nån annans starka glasögon; huvudsaken är ju att det blir suddigt.) Annars händer det att jag drar med dammsugarn längs nån bokrad om jag råkar gå förbi. Fast inte särskilt ofta.

Bokbabbel: Ja, jag vet att det var på grund av flytt. Jag började skriva långa kommentarer om varför alla de bokbloggare som jag nämnde här sorterade böcker, men sen tänkte jag att det märker nog folk som klickar sig vidare... :-D

Snowflake: Ja, vad det inte han i Vadstena? Har du varit och tittat på honom? Var han lika snygg i verkligheten? (Själva diskussionen fördes nånstans hos dig, om du söker i din egen blogg på Vadstena tror jag du borde hitta den.)

Bokbabbel sa...

Nå det har du ju alldeles rätt i. Tänkte bara försvara mig när jag plötsligt anklagas för att välja sorterande framom lästid :P

snowflake sa...

Det var han i Vadstena ja. Tack för bekräftelsen att jag inte mindes helt galet, även om jag inte hittar igen det ändå. Men så viktigt var det inte.