söndag 24 juli 2011

Saker som man glömt att man ville minnas

Det är ju inte bara när jag går igenom mina gamla bruksanvisningar som jag återupplever mitt liv. Då och då upptäcker jag andra små tidsfickor. Som en samling lappar med citat som jag skrev ner 1993.

Jag valde ut ett citat i veckan, skrev av det och tejpade upp det på skåpsdörrar i min(a) lägenhet(er). Jag har till och med noggrant noterat vilken vecka. Jag vet inte riktigt om jag ska beklaga eller vara glad över att den här citatsamlingen inte är komplett. Men eftersom delar av den är bevarad, så ska ni få se ett urval av den. (Bilderna kan bli större, tror jag, om man klickar på dem.)

Vecka 41 valde jag ett citat ur Voltaires Candide:
Människan är född för att leva antingen i orons ständiga kamp eller i ledsnadens dödsliknande dvala.  

Det är oklart vilken vecka detta citat kommer ifrån (möjligen är det redan från 1992, innan jag började vara så systematisk), men det är i alla fall ur Franny & Zooey, från min favorit J. D. Salinger.
Och du gör folk nervösa, kan jag tala om för dig... Antingen tycker du om folk, eller också så gör du det inte. Om du gör det pratar du hela tiden så att ingen annan får en syl i vädret. Om du inte tycker om en person – och det är det vanliga – då bara sitter du som själva döden och låter folk prata bort sig... Om du inte tycker om en person efter två minuter är du färdig med honom för alltid... Man kan inte leva i världen med så starka sympatier och antipatier. 

Vecka 49 hade jag hittat ett kort och tänkvärt citat av Charlotte Brontë. (Det är sannolikt hämtat ur Jane Eyre, men om någon annan vet bättre besked får någon annan gärna kommentera här nedan.)
Livet är så beskaffat att händelserna inte kan svara mot förväntningarna. 

Ett annat citat som inte fått en datumstämpel är hämtat från Paul Auster – vid sidan om Salinger min andra husgud vid den här tidpunkten. Jag gissar att det kommer från New York-trilogin:
Och om man inte är medveten om den tanke man har – kan man då verkligen säga att man tänker? Kanske kan man säga att jag var hemsökt av tanken, besatt av den...

Vecka 19 (i maj, borde det väl vara), ansåg jag uppenbarligen att den här dikten av Eeva Kilpi (som fortfarande är en av mina favoriter) passade min sinnesstämning bra:
Säg till om jag stör,
sa han när han steg in,
så går jag med detsamma 
Du inte bara stör,
svarade jag,
du rubbar hela min existens.
Välkommen.

Och det var inte bara ur litteraturen citaten hämtades. Frågan är om det inte fanns fler låttexter i samlingen. Som den här (från vecka 10), av Incka Ullén – frontfigur i bandet William:
Jag ska cykla runt ditt hus ikväll
tills jag ramlar av och får en smäll
utanför din dörr, ska jag skrika så du hör
du ska springa ut och hjälpa mig
och fråga hur det gick med mig
när du tar mig i din famn,
ska jag svimma lite grann. 

12 kommentarer:

Full bokhylla sa...

Vad kag känner igen mig. Förutom bokcitat och dikter (till exempel samma Kilpi-dikt) hade jag textrader av Euskefeurat och Magnus Johanson, bland andra. Dock inte en i veckan...

mind the book, camilla sa...

lovely! och snygg layout - kan se det som tapettryck : )
måste leta upp min egen citatsamling

Margareta sa...

Efter lite letande på Project Gutenberg kan jag meddela att Brontë-citatet är hämtat ur Villette, kapitel 36.
"Life is so constructed, that the event does not, cannot, will
not, match the expectation."

De där citaten kunde bli ett trevligt sommar-quiz...?

enligt O sa...

Ännu en citatnörd även om jag inte hade några just på kylskåpet. Älskar Kilipis dikt och det var ett fint citat med cykeln!

Titti/Hellre barfota än boklös sa...

Fina citat. Och du har så himla snygg handstil också!

a-lo (the book pond) sa...

Vilken muntergök han var Voltaire. Men kanske ska visa det där för min man, han tycker jag oroar mig för saker hela tiden och det måste väl ändå vara bättre än ledsnadens dödsliknande dvala tänker jag.

Snygg handstil säger jag också! Ja, bara att se någonting handskrivet känns ju nästan helt unikt idag.

snowflake sa...

+1 på handstilen!

Mycket bra citat från Salinger, den boken minns jag med glädje.
Eeva Kilpi-dikten är en av ytterst få dikter jag kan utantill. ;-)

Evalinn sa...

Oj, vilken samling. Kul! Min favorit är Auster-citatet. Kilpi-dikten är också mycket bra!

Paperback Lover sa...

Helt fantastiska citat!
Voltaires känns sorgligt ja, men ack så träffande ibland.
Låttexten känner jag igen, måste youtuba lite.
Själv är jag stort fan av just låttexter, eller delar av dom, gillar det här med textanalys i låtar. Jag har tex en annan reggad blogg som jag inte skrivit något i ännu, för framtiden, där namnet är en textrad. Undrar när jag ska få användning för den?

Paperback Lover sa...

Vixx: hittar inte Williams-låten, vilken var det?

Ylva sa...

Åh, William! Dem har jag glömt bort! Måste genast (eller när jag kommer hem från jobbet får det bli...) googla fram musik med dem!

Vixxtoria sa...

Hej alla. Här kommer svar så där en månad senare:

Fullbokhylla: Kul att du känner igen dig. Är inte säker på om jag också hade Magnus Johansson (kan ha haft), men en del Jakob Hellman fanns där. Euskefeurat vet jag inte vad det är. Kan det ätas?

Mind the book: Yes, leta reda på din citatsamling! Och hm. Tapettryck. Det var en intressant tanke :-D

Margareta: Nämen så otroligt snällt av dig att leta reda på Brontë-citatet! Tackar tackar. Villette har jag inte läst, så då har jag antagligen hittat det i nån annan bok.

Enligt O: Mina citat var inte heller på kylskåpet. De var upptejpade på dörrar, skåpsdörrar, tapeter, kanten på bokhyllan och alla andra platser du kan tänka dig. Jag bytte även meddelande på telefonssvararen varje vecka, så att jag kunde avsluta det med veckans citat. En del mänskor ringde mig på den tiden bara för att få höra citatet ;-)

Titti: Ack, min handstil har förflackats sen dess. Använder den inte så mycket nuförtiden.

Snowflake: Kilpi-dikten behöver man ju citera ibland, så den är bra att kunna utantill! :-)

Evalinn: Austers böcker är i princip fulla av citat som kan ryckas ur sitt sammanhang. Tycker jag då :-D

Paper: Låten finns inte på Youtube (det finns inte så mycket William där, de var lite före den digitala revolutionen). Den heter Cykelvisan och finns på albumet 13 lögner och ett popband.

Ylva: Jag har hittat Framför dina solglasögon (fin passning till Docenterna, där):

http://www.youtube.com/watch?v=0ZKMA3gtR_I

Och missa inte Incka Ullén under eget namn när hon sjunger om Apelsiner:

http://www.youtube.com/watch?v=jWT5yFjlZmg&feature=related