onsdag 20 juli 2011

När man påbörjat en dålig ovana

Det kan hända att jag har gjort något oförlåtligt. Det är möjligt att jag kommer ligga sömnlös, riden av ånger och samvetskval resten av mitt liv. Och att jag måste lära mig leva med detta.

Jag har slängt en bok. En bok som jag köpte antikvariskt för 7,50 för mer än 20 år sen, och aldrig har läst i. En redan då sliten och ganska svårläst engelsk-spansk ordbok. Nu är den slängd. Ivägkörd. Oåterkalleligt uppbränd.



Hur många böcker tror ni att jag behöver köpa för att komma över denna förlust? 20? 30? 50 stycken plus en ny Billy?

5 kommentarer:

Anna (Bokstävlarna) sa...

Definitivt en ny Billy! Och minst några hyllmeter böcker så att inte den stackars Billyn känner sig ensam sen.

Vixxtoria sa...

Jag noterar ditt expertutlåtande, som kan komma att bli tungan på vågen. (Kruxet är ju bara det där att Billy i ljus björk utgått.)

Anonym sa...

Jag tror helt klart att du tog rätt beslut när du slängde boken. Nu har du ju istället gjort plats till en annan bok;)

Paperback Lover sa...

Såhär en månad senare, ångrar du vad du gjorde? Om du ångrar dig, då får du leva med det. Om du inte ångrar dig, vet du att du tog rätt beslut.

Ett alternativ hade varit att fråga om nån ville ha den, jag hade antagligen svarat ja, men sen aldrig läst den. :-)

Vixxtoria sa...

bokklok: Tack :-)

Paperback: Jag ångrar mig lite. Jag ångrar att jag inte gav bort den. Jag ångrar också att jag bloggade om det, för nu kommer jag se det här inlägget och komma ihåg att jag slängde den hela tiden (annars hade jag ju kunnat glömma).