lördag 16 juli 2011

Böckerna du lika bra kan erkänna att du inte läst

Ja, jag håller alltså på med att röja och städa härhemma. Gör man det ordentligt, och angriper alla noga igentejpade papplådor och bryter upp byrålådor vars nycklar för länge sedan försvunnit lär man sig mycket om sig själv. Jag har till exempel upptäckt att jag inte bara är fotnotsfetischist – jag är dessutom bruksanvisningsfetischist. De där tunna häftena finns kvar långt sedan jag slängt tillbehören: brödrostarna, hårblåsarna, skohyllorna och juniorcyklarna.

Det blir en snabbtripp genom mitt liv. Här har vi till exempel bruksanvisningen till den miniräknare som man behövde om man gick naturvetenskaplig linje. Den här är från ungefär 1989-1990.



Och här har vi bruksanvisningen till min första riktiga stereo. Dubbla kassettdäck, skivspelare och radio! (Runt 1988-98.)



Bruksanvisningen till min plattång minner om en av mina många frisyrer. Både tången och bruksanvisningen har använts löjligt lite. Har ni nån aning om hur mycket lästid man slösar bort om man ska hålla på med såna här fånigheter?




Och se här! Bruksanvisningen till mina bärbara hörlurar! De skulle jag gärna vilja hitta i någon annan låda under den här sommarstädningen!



Allra kärast, och allra flest är så klart bruksanvisningarna till bokhyllor. Den här "Billy-boken" återfanns i många exemplar, såsom sig bör i varje läsares hem!



Inte för att jag behöver studera såna här instruktioner för att sätta ihop en Billy-bokhylla längre. Jag tror jag kan göra det i sömnen!


Billyhyllans eleganta bruksanvisning kan för övrig jämföras med den här plottriga beskrivningen för hur man sätter ihop (en av min) dotters bokhylla (och den kan jag behålla med gott samvete, för om vi nån gång behöver montera isär den här hyllan kan vi behöva den för att kunna sätta ihop den igen):



12 kommentarer:

Maria Engelwinge sa...

Tack för dagens första skratt:). Oj, vilken igenkänning. Jag vågar inte gå igenom alla lådor och kartonger jag har undanstoppade.Jag kommer att få åka flera vändor till tippen, är jag rädd.
Snygg bakgrund!
Maria

mimmimarie sa...

Haha. Jag känner också igen mig. Har en hel stor låda med diverse bruksanvisningar. Som tur väl är kommer de sällan till användning. Här behöver nog definitivt rensas.

Lisa sa...

Åh, herregud ja - dessa manualer! Har en kökslåda dedikerad till allihopa och där ... får de ligga.

Ingrid sa...

Jag har också en hel drös gamla bruksanvisningar. (Inklusive den till hyllan Billy - vad vore livet utan Billy?) Det blir mycket fin nostalgi när man hittar dessa "gamla blad".

Jenny B sa...

Skönt att läsa att det finns fler än jag som duktigt sparar bruksanvisningar. Tack för de roliga exemplen!

Evalinn sa...

Haha, vad skoj! Själv kastar jag bruksanvisningarna innan jag packat upp själva grejen, jag orkar ändå aldrig läsa dem och dessutom stör jag mig bara på dåligt språk och dålig pedagogik. Får jag inte ihop grejen utan anvisningen så ser jag till att nån annan gör det... ;-)

mind the book sa...

sällan mig till bruksanvisningsbekännelserna.
de jag mest irriterar mig på är usla kaffebryggare köpta på typ Rusta under the salad days, d.v.s. studietiden

och - hur svårt kan det vara att använda en hårtork?! självkritik

gick förresten humanistisk och för oss räckte det med en Texas TI30Stat : D minns alltså inte ett dyft av kursen, däremot modellen på minräknaren. de kors vi bär...

Maud/En bok om dagen sa...

Alltså, jag vet exakt när man ångrar att man har slängt alla de där bruksanvisningarna... Förra sommaren gjorde jag en rejäl rensning och kastade bort i princip alla bruksanvisningar vi hade lagrat. Det var många. Somliga hörde till grejer som vi för länge sedan slängt, annat till grejer som vi använt många år. Helt onödigt att de skulle ligga och ta plats, alltså.

Men så... bestämmer sig plötsligt dvd-spelaren för att sätta mig på prov. När jag ska plocka ut en dvd ur den, möts jag av beskedet "locked". Hm. Jag hade då inte låst dvd-facket - och knappast någon annan i familjen, heller. Frågan var hur man skulle låsa upp f-nskapet. Jag tryckte mig svettig på alla knappar på dvd:n. Provade olika kombinationer. Inget hjälpte, och skivan satt ohjälpligt fast - fast vi verkligen behövde få ut den, eftersom den skulle flytta tvärsöver landet om bara en timme eller så, tillsammans med en av döttrarna. Ja, och så tänkte jag att det kanske kunde vara kul att även någon gång i framtiden kunna se på dvd igen...

Tack så mycket internet, som tillhandahåller bruksanvisningar även till många år gamla dvd-spelare. Det tog en stund att hitta en som var skriven på ett språk jag begrep, men nu vet jag hur man låser upp en barnsäkerhetslåst dvd-spelare.

Jag ser det hela som ett stort tjuvnyp från bruksanvisningarnas fackförbund.
;-)

Wilivi sa...

Bruksanvisningar och instruktionsböcker hör kanske inte till favoritläsningen, men kanske kan de en dag vara bra att ha.

Metta Karlsson sa...

Hahaha usch jag spar också på allt sånt här.

Sanna sa...

Men gud... Tack för att du bevisar att man faktiskt måste kasta böcker ibland!

Vilken "rolig" avstavning av program-mera... Min gamla svensklärare hade fått hjärnblödning!

Vixxtoria sa...

Marie Engelwinge: Varsågod för skrattet! Försök tänka på hur mycket RIKTIGA böcker du skulle kunna få plats med om du sorterar ut bruksanvisningar du inte behöver :-)

Mimmimarie: Min erfarenhet är att man alltid behöver bruksanvisningarna just när man slängt dem. Inte för att detta inträffat så ofta i och för sig...

Lisa: Bara en kökslåda? (Nu vågar jag inte riktigt avslöja hur många lådor mina upptog innan jag rensade (lite).)

Ingrid: Ja, nostalgin är total. Det är verkligen som en hel resa genom livet. (Tyvärr har jag tydligen rensat nån gång mitt i mitt liv, för det är en lucka där nånstans, där i alla fall häftet en brödrost och ett våffeljärn saknas. I och för sig är både brödrosten och våffeljärnet sedan länge kasserade, men ändå...)

JennyB: Varsågod. Och det är absolut väldigt duktigt att spara. Byter man bara hepafiltret på dammsugarn vart femte år, så behöver man spara bruksanvisningen, så det så!

Evalinn: Aha! Du är alltså en som erkänner att du aldrig läser dom där böckerna!

Mind the book: Man borde faktiskt inte få köpa hårtorkar om man inte lovade att använda dem. De tar upp fantastiskt mycket plats i badrumsskåpet (har jag också upptäckte under årets sommarstädning). För övrigt fantastiskt att du minns namnet på din miniräknare!!

En bok om dagen: Jag SKULLE nog våga slänga rätt många av de där bruksanvisningarna, som jag mest slentrianmässigt stoppar in i ett skåp, men just den till dvd-spelaren skulle (förutom diskmaskinen) vara den jag sparade på längst. Har varit tvungen att googla upp just en gammal diskmaskinsbeskrivning för att förstå ett obegripligt meddelande, och det var krångligt. Alla diskmaskiner kommer nämligen med obegripligt långa bokstavs- och sifferkoder, och bruksanvisninen är gemensam för ganska många av modellerna, så det är krångligt att komma fram till vilken man ska använda!

Wilivi: Ja, det är det där "kanske" som man inte vågar chansa på...

BöckerX3: Och en dag kommer du vara GLAD för att du sparat på det där!

Sanna: Program-mera – ett skämt från slutet av 80-talet! (Det är möjligt att det var samma person som hittade på titeln "Hej, matematik!").