fredag 24 april 2009

Läslust och inte

Jag mår inte bra när jag inte läser. Under få, och ganska korta perioder i mitt liv, då jag inte haft möjlighet att läsa, eller på grund av någon slags tanke om att spara tid fått för mig att jag inte skulle läsa, har jag snabbt upptäckt att läsning tillhör mina grundläggande behov. I samma kategori som att sova, att äta, att tvätta sig och att gå på toaletten. Den stora fördelen med att läsa är att man kan göra det samtidigt som en del andra livsnödvändigheter. I alla fall samtidigt som man äter eller sitter på toa. Men det har ofta irriterat mig att det är så jäkla svårt att läsa samtidigt som man duschar. Hur mycket man än utnyttjar möjligheten till att läsa i badet (och tro mig, jag hör till dem som utnyttjar den här möjligheten så ofta som möjligt om man bara har tillgång till ett badkar), så är det svårt att läsa samtidigt som man tvättar håret. 

Trots att jag levt en stor del av mitt liv med näsan i en bok kommer då och då perioder då läslusten inte finns där riktigt. Under hela april har jag läst på en enda bok (David Lagerkrantz' Syndafallet i Wilmslow), och under mars gick det också jäkligt trögt, med endast 2-3 böcker lästa. Jag har förutom detta ett tio-tal böcker som jag kommit in minst en tredjedel i, och som jag skulle beskriva som att jag läser aktivt, men det verkar stå till. Flera av dessa böcker är högt rejtade på bästsäljarlistor, av kritiker, och det är böcker som jag normalt skulle ha läst ut på 2-3 dagar (ja, snabbare än så går det inte när man ska heltidsarbeta också). Böcker som MajGull Axelssons Is och vatten, vatten och is, Snabba cash av Jens Lapidus, och någon av Karin Alvtegens alla böcker som börjar på S. 

Men läser man av lust så läser man av lust. Då får man göra något annat om lusten tillfälligt sviker. Just nu spelar jag Age of Empire. Jag är en spanjor som invaderar Nya Världen med mina ridande missionärer. Jag vet inte om jag skulle jämställa datorspelande med läsande, men båda aktiviteterna konkurrerar om samma del av en småbarnsförälders tid. Det är lättare att somna ifrån när man läser. På gott och ont. Och det är svårt (men inte helt omöjligt) att spela datorspel medan man sitter på toaletten.




Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg.

Inga kommentarer: