fredag 24 april 2009

Klok – bok – tok... eller snok kanske?

Blir man klok av att läsa? Jag lyssnar på Margot Wallströms Sommarprogram från 2008, som länge legat och skvalpat i min iPod utan att ha blivit lyssnat på. Hon säger att hennes favoritmotto skulle kunna vara "Bli klok, läs en bok". Jag vet inte varför det fastnar hos mig. Så särskilt originellt låter det ju inte, men det är ju i sig ingen anledning till att det inte skulle ligga någon sanning i uttrycket. 

Men jag fortsätter fundera. Blir man med nödvändighet klok eller klokare av att läsa? Eller är inbillar vi oss detta bara på grund av att klok och bok rimmar? En språklig villfarelse således. 

Missförstå mig nu inte. Jag är den första att erkänna att man kan lära sig något genom att läsa böcker. Om man studerar kan man förstås bli klokare (i en betydelse av ordet) genom att läsa. Men i allmänhet – läser folk för att bli klokare då? Och är det är lämplig uppmaning, eller bara ett dåligt rim, ungefär som att gult är fult?



Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg.

Inga kommentarer: