fredag 20 maj 2011

Fredagsmys

Undersökningen om bokälskares chipspreferenser är nu avslutad och här ska det presenteras statistiska resultat så det står härliga till, enär jag – vilket Bokbiten påpekar – är vetenskapskvinna (jag kan dock brasklappa om att jag inte i huvudsak sysslar med statistik, och därför har jag för säkerhets skull rådfrågat ett par kolleger som är mer statistiskt bevandrade).


Chipsalternativen

Först några ord om de chipssorter som fanns att välja på: lättsaltade chips, vinägerchips, chips med sour cream & onion-smak, grillchips och dillchips, samt alternativet "Jag äter inte chips men läser ändå".

Många har kommenterat både här på bloggen och på twitter och efterlyst sina egna favoritchips. Paprikachips av en mängd sorter saknades uppenbarligen. Mystiska kettle chips efterlyses av Calliope. En bloggerska (som modest beskriver sin blogg som patetisk och sporadisk, men vägrar ge länk) förespråkar i stället broccolichips. Det verkar finnas hur mycket som helst att hämta därute (och jag vet att jag missat några förslag här). Nåväl. Det njugga urvalet i enkäten baserades i huvudsak på de alternativ jag kom ihåg från den twitterdiskussion som gav upphov till den ursprungliga frågan: "Finns det en koppling mellan att vara bokälskare och att älska vinägerchips?" Egentligen hade den bäst utmejslade forskningsfrågan således varit "Du, bokälskare – föredrar du vinägerchips eller nån annan chipssort?" följt av två endast två alternativ. Men eftersom jag tyckte det här var lite tråkigt, lade jag till de chipsalternativ som varit uppe i twitterdiskussionen.

Man hade givetvis kunna föregå bloggens chipsenkät med att samla in exempel på andra chipssorter, för att få ett större urval. Men detta innebär också att rösterna kommer fördelas på fler alternativ, vilket skulle göra det närmast omöjligt att beräkna någon tillförlitlig statistik.

Men ett alternativ med "Annan chipssort" hade nog gjort många lite gladare.

Om vi nu ska passa på att vara lite vetenskapliga (och det försöker jag passa på så ofta som möjligt) så kan vi konstatera att det är viktigt att ha forskningsfrågan klar för sig innan man sätter igång. Man bör alltså inte vara så ivrig som jag var den här gången om man vill få fram vederhäftiga resultat.

Urval och antal deltagare

Det var sammanlagt 66 svar i enkäten. (Och här skulle jag vilja tillägga att jag är nästan säker på att 20 röster dessutom har försvunnit, hur och varför vet jag inte, men på frågan om när säger jag natten mellan måndag och tisdag.) Det är ett förhållandevis litet antal människor, till och med om man endast räknar med de som identifierar sig som "bokälskare". Dessutom begränsas urvalet till de som besökt min blogg under just de dagar undersökningen pågår. Många besökare har kanske inte svarat. Andra har svarat två eller flera gånger. En del har kanske angett flera alternativ. En del är kanske inte bokälskare men svarar ändå. En del har svarat grillchips fastän de föredrar paprikachips eftersom det senare inte fanns som alternativ.

Validiteten

Kort sagt kan man säga att validiteten av det här testet är relativt låg – det vill säga att vi inte kan vara säkra på att vi mäter det vi vill mäta: Vi kan egentligen inte säga något om chipssmaken i allmänhet hos bokälskare. Vi kan inte ens säga något om hur bokälskare som besökt Vixxtorias blogg föredrar sina chips, eftersom vi inte vet hur många av dem som besökt bloggen som svarat. Vi vet inte heller med säkerhet om personerna som svarat verkligen är bokälskare, eller om någon eller några har besvarat enkäten många gånger. Vill man ändå se positivt på den här undersökningen kan man säga att den indikerar ett samband som är värt att följas upp med en större undersökning. (Sånt brukar man skriva i slutet av vetenskapliga undersökningar när man inte lyckats bevisa det man skulle vilja bevisa. Och eventuellt vill ha massor med mer pengar för att bevisa det hela.)

Ett bättre sätt att göra en sådan här undersökning (och öka validiteten) hade exempelvis kunnat vara att bjuda in alla bokbloggare registrerade på bokbloggar.nu via mejl till en längre och mer kontrollerad enkät där deltagarna fick svara på fler frågor. I sådana fall skulle man även kunna avgöra om det är just anglofila bokälskare som har en särskild förkärlek för vinägerchips, vilket Bokstävlarna förhoppningsfullt misstänker.

Reliabilitet

Reliabilitet är något annat som är viktigt att uppskatta i en undersökning. Hög reliabilitet har en undersökning när man kan förvänta sig att resultatet av undersökningen skulle bli detsamma om man replikerade den. Och även om den här undersökningen hade låg validitet så har vi (med utgångspunkt av det starka resultatet nedan) anledning att anta att resultatet på det stora hela skulle se ungefär likadant ut om vi hade fler deltagare, och kontrollerade bättre för att de verkligen var bokälskare.

Resultat

Det statistiska test jag använde mig av kallas Goodness-of-Fit och är en slags variant av ett Chi2-test.



Resultatet visar att utfallet i den här undersökningen är generellt statistiskt säkerställt (χ2 = 26,9 p = 0.005). Om man endast räknar på vinägerälskare jämfört med andra chipssorter-älskare, så har vi också en fastställd skillnad (χ2 = 13,2, p = 0.005). Det kan även vara intressant att se om sour cream & onion är mer populär bland bokälskare än andra, och detta visar sig också stämma, även om sambandet inte är lika starkt (χ2 = 6,9, p = 0.01). Det är emellertid svårt att avgöra om det är så att det finns fler bokälskare som älskar vinägerchips än vad som älskar sour cream & onion. Det oroar mig lite, eftersom jag endast gillar sour cream & onion. Jag hade hoppats på att den här undersökningen skulle visa att jag skulle få ha mina favoritchips ifred om jag umgicks med bokälskare.

Däremot går det faktiskt inte att statistiskt fastslå i fall bokälskare allra helst äter chips när de väljer snacks. Om man jämför siffrorna mellan de som valt någon slags chipssort, och de som angett alternativet att de inte äter chips (men läser ändå), så visar det sig att det sannolikt inte är så att bokälskare föredrar chips framför andra snacks.

Men om jag var å ena sidan chipsförsäljare eller å andra sidan drev bokhandel skulle jag dock våga mig på ett mindre experimentellt försäljningsknep: Placera böcker vid chipshyllan eller chips vid bokhyllan. Det finns nämligen all anledning att anta att många bokälskare gillar chips. Särskilt vinägerchips.

Om man händelsevis skulle vilja planera en lite mer vederhäftig undersöking kan jag rekommendera Karin Dahmströms bok Från datainsamling till rapport – att göra en statistisk undersökning.

15 kommentarer:

Bokomaten sa...

HAHAHAHHAHAHHAHAH! Du är så dj-a underbar.=) och heja vinägerchipsen, fast håller nog med om att "övrig sort" borde varit med, samt lite frågor om läsvanor?

Vixxtoria sa...

Bokomaten: Hade gärna lagt till frågor om läsvanor, men blogger-enkäterna kan inte utformas så (efter vad jag begripit).

Orkar inte göra störra undersökning, men det hade varit kul!

Moa sa...

Jag har ju helt missat den här fantastiska och VIKTIGA undersökningen men röstar på vinäger. Vilket talar för att dina resultat är riktiga. Väl?

Bokbiten sa...

Jag ÄLSKAR att du tog din uppgift på största allvar och gör en grundlig undersökning. Dock är jag besviken på resultatet men konstaterar som så många gånger förr att majoriteten inte alltid har rätt.

Helena sa...

Jag jobbade nog när den här undersökningen gjordes, hade jag vetat hade jag naturligtvis tagit ledigt... Själv måste jag erkänna det smått chockerande att jag aldrig smakat vinägerchips, jag förstår ju nu att jag måste göra det. Så tack för denna ögonöppnare! I dagsläget är jag en sån där blek typ som föredrar lättsaltat men där kommer ju frågan om dippsorter och så in så den tar vi inte i idag.

Min högst vetenskapliga åsikt som akademiker är naturligtvis att undersökningen verkar synnerligen väl underbyggd och att den borde publiceras omgående i lämplig vetenskaplig tidskrift.

a-lo (the book pond) sa...

Jamen, det är härligt hörru! Ska det göras, ska det göras ordentligt. Det värmer ett gammalt samhällsvetarehjärta att du gått så vetenskapligt tillväga. (På min tid använde vi Forskningsmetodik av Solvang vid dylika undersökningar om chipsvanor och annat ;)

Paperback Lover sa...

Och precis som jag förväntade mig så fick jag en diger och detaljerad genomgång av denna undersökning. Mitt förslag är att du gör samma undersökning om ett år och så kan du genom 2-svansat z-test undersöka om eventuell förändring är en riktig förändring eller inte.

God helg!

ps. Skall om 42 minuter äta både lättsaltade och grill- och pepparchips. Jobbet har pub och jag fick välja chips :-) ds.

Anonym sa...

Fantastiskt väl presenterat, Vixx! Nu kan vi ju bara hålla tummarna för att de stora chipstillverkarna förstår vilken veritabel guldgruva det här är och ger ett gigantiskt forskningsanslag.

Ann-Sofie (ooofbok.se) sa...

Äntligen! SOM man har grubblat över det här. Och nu är det presenterat tolkat och perspektiviserat samt med relevanta slutsatser draget.

Vixxtoria sa...

Moa: Din röst på vinäger stärker onekligen denna teori!

Bokbiten: Jag tycker det är rätt skönt att de flesta gillar vinägerchips. Liiiite färre som slåss om sour cream & onion ;-)

Helena: Har skickat in den till tre tidskrifter. Väntar nu otåligt på svar. Kommer vara min mest citerade och topprankade artikel, det känner jag på mig.

A-lo: Det finns rätt många såna där metodböcker nuförtiden. Nästan alltför många (har tillbringat en vecka med att utvärdera några, den här var en av de bättre).

Paperback Lover: Är osäker på om det verkligen är z-test som passar bäst för en uppföljande undersökning. Gör f ö endast uppföljning om Vetenskapsrådet tilldelar mig 4,5 miljoner.

Bokstävlarna: Eller så kan de dela ut gratis chips på bokmässan. Det skulle också vara okej.

Ann-Sofie: Ja, nu kan du sova lugnt i helgen i alla fall! :-)

Anonym sa...

Men du tog ju inte hänsyn till att x=2/y=8 upphöjt till 4 vilket förklarar att äckelchipsen vann.Lite skandalartat faktiskt/Upprörd Agneta

Maud/En bok om dagen sa...

Men alltså, då är jag ganska säker på att min viktiga röst på sourcreme-chips försvann!!! Nu går jag och ställer mig i ett hörn och surar en stund. Och vad är det med såna där vinäger-chips, egentligen? Måste man smaka, rentav???

;-)

Titti sa...

Jag har heller aldrig smakat vinägerchips och tyvärr missade jag den här undersökningen så jag tror inte att den har ett helt korrekt underlag. För i så fall hade dill- och gräslökschipsen vunnit överlägset. Så det så!

Bokbabbel sa...

Haha, nu först kunde jag surfa in hit och ta del av denna fantastiska rapport! Fattade kanske hälften men var mycket imponerad!

Och nu är jag chipssugen.

Vixxtoria sa...

Agneta: Ta det lugnt, ta det lugnt! Det finns alltså ingen statistiskt säkerställd skillnad mellan sour cream onion-chips och vinägerchips. Eller kallar du båda äckelchips?

En bok om dagen: Jaaaa! Smaka på vinägerchips, så blir det fler sour cream onion över till mig :-)

Titti: Hur många gånger hade du tänkt rösta på dill- och gräslökschips då? :-p


Bokbabbel: När Estrella budat över några chipspåsar till mig (för det borde de väl göra efter det här??) så kan jag skicka dig några.