onsdag 4 maj 2011

Hör här

Okej. Jag är inte helt säker på hur mycket jag kommer hinna, orka och ha lust att blogga de kommande veckorna. Så om du som kommer hit undrar vad du ska syssla med under tiden, och inte har nån god bok till hands, och inte kan hitta ett enda boktips i min blogg som lockar, då kommer här ett radiotips.

Litteraturvetarna Sara Kärrholm och Kerstin Bergman har nyligen kommit ut med en ny bok som heter Kriminallitteratur. Den kommer jag förr eller senare att läsa, men medan jag realistiskt väntar på att senare ska inträffa har jag i poddversionen lyssnat på en serie reportage kring boken som Vetenskapsradion Forum har sänt ut under april.

Samtalen kring boken är intressanta även (eller kanske särskilt) för den deckartrötta. Följer man serien får man på köpet också varje gång ett halvt Vetenskapsradion Forum-program om något annat som nästan alltid är värt att lyssna på.

Det inledande avsnittet som bland annat diskuterade Stieg Larssons popularitet sändes 4 april. På köpet får man veta varför Stureplanskrogar blir populära för att de har dålig service.

Avsnittet om detektiven som vetenskapsman sändes 11 april. På köpet handlar det om kärnkraftverkens arkitektur (det var intressantare än man kan tro, men inte ett höjdarreportage).

Avsnittet om kvinnliga detektiver sändes 18 april. På köpet talar Ebbe Schön om häxprocesser då och nu.

Avsnittet om varför deckare fortfarande är populära idag sändes 25 april. På köpet ett väldigt intressant reportage (som din chef säkert borde lyssna till) om vilka kontor och kontorslandskap som folk trivs i.

3 kommentarer:

snowflake sa...

men åh vilka bra tips! Det här ska jag ta mig tid till.

Kul att se dig också. :-)

Maud/En bok om dagen sa...

Tack för det guldglimmande paketet, som kom idag! Jag ska fotografera innehållet och visa upp det, minsann! ;-)

Vixxtoria sa...

Snowflake: Program helt i din smak! (Och du har bloggat som besatt medan jag sysslat med annat har jag noterat. Jag ska långsamt läsa i fatt...)

En bok om dagen: Jamen tänk att det kom fram ändå! Jag tror faktiskt att du kommer gilla den där lilla boken (om du inte redan läst)! Hoppas du observerade vovve-kortet också; det letade jag länge efter!