torsdag 26 mars 2009

Vill du få ett boktips?

Jag har upptäckt bok.nu. Har du? Här kan man skapa listor på böcker man läst, tänkt läsa (eller aldrig nånsin ens tänker bläddra i). Och så kan man ge böckerna betyg.
Sedan får jag boktips på andra böcker som jag kan tänkas gilla. Boktipsen är baserade på vad andra människor som har läst samma böcker som jag och gett dem höga betyg har läst och gett höga betyg.
Jag är förtjust.
Några kritiska kommentarer dock:
  1. Sajten fungerar dåligt om man registrerar att man läst måååånga böcker. Jag har i dagsläget inlagt ca 1000 lästa böcker (för om man har läst 1000 böcker så vill man förstås att det ska synas) och då fungerar det vääääldigt långsamt. Så hej - om ni vill skapa ett forum för bokälskare, så se till att man kan lägga upp alla böcker man läst. Jag har fortfarande minst hälften kvar att rapportera (bilderböcker, kurslitteratur och jobb-böcker oräknade).  
  2. Alla böcker finns (av förklarliga skäl) inte med på de trots allt mycket omfattande boklistor som tillhandahålls. Det fanns möjlighet att lägga till böcker  när jag registrerade mig, men efter att jag lagt till ett tiotal så hittade jag inte den funktionen igen. Jag lade väl till för många, kan jag tro. Jag kan förstå att det kan bli knepigt om många användare lägger till titlar i systemet. En del kommer vara felstavade, många kommer vara inlagda flera gånger, under snarlika namn. Det krävs förstås någon som går igenom  och kollar de olika tillagda titlarna. Men som bokläsare är det oerhört frustrerande att inte få sin lästa-lista komplett. 
  3. Ja, man får alltså boktips. Det är ju bra. Problemet är att en del boktips man får är löjligt förutsägbara, särskilt om man har läst många av de böcker som legat på topplistorna de senaste åren. Det vill säga samma böcker som många, många andra. Detta innebär att en hel del av de boktips man får är sådant som man inte kunnat undgå att uppmärksamma, och det rör sig således om böcker som man antingen redan satt upp på sin mentala "ska läsa-lista", eller av en eller annan anledning strukit från densamma. Många av boktipsen består också av andra böcker från samma författare som man redan uppgett att man gillar. Det är väl också minst sagt självklart att man kan tänka sig att läsa "Anteckningar från ett källarhål" av Dostojevskij, om man har läst och gillat "Brott och straff"? Det är väl knappast en bok som behöver komma upp på sidan ett bland bokrekommendationerna? Nej, ge mig lite oväntade förslag. Sådant jag aldrig tänkt på. Författare jag aldrig hört talas om. Titlar jag tidigare betraktat med misstänksamhet på bibliotek, antikvariat eller i bokhandel. 
  4. Det finns en slagsida mot svensk och anglosaxisk litteratur. Och så de stora klassikerna. Vad som skulle vara intressant är oväntade rekommendationer om utomeuropeisk litteratur som man kanske inte upptäcker på egen hand. I ett system där rekommendationerna baseras på vad andra har läst (och andra har kanske inte läst så mycket utomeuropeiskt) blir det förstås så här. Men det skulle vara trevligt om man kunde hitta en lösning.


Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg.



Inga kommentarer: