måndag 18 maj 2009

Om att inte skriva en bok som alla vill läsa


Jag har läst mycket både av och om Bergman. Jag har sett de flesta av hans filmer, och önskar att jag fått möjlighet att se fler än en handfull teateruppsättningar. Jag har läst hans mamma Karins publicerade dagböcker (redigerade av Birgit Linton-Malmfors), och hans syster Margaretas självbiografiska roman. På sista tiden har jag funderat lite på hur intressant Käbi Lareteis nyutkomna bibliografi är, och huruvida den endast lyfts fram på kultursidorna för att hon var gift med Bergman. Det är möjligt att jag läser också den så småningom, liksom Mikael Timms Bergman-bok som står hemma i bokhyllan och väntar på några regniga sommardagar. 

Men jag tycker det är skönt att det i dagens jakt på 15 minuters-berömmelse finns någon som väljer att inte skriva en bok som "alla" vill läsa. Heja Anita Haglöf!


Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg. 



Inga kommentarer: