onsdag 20 maj 2009

Om fult och fint språk

DN intervjuar professorn i modern svenska Lars-Gunnar Andersson, med anledning av att han tilldelats Arturpriset. Om du inte som jag haft glädjen att ha honom som föreläsare kan du höra honom i Språket i P1, i stort sett varje vecka. 

Med anledning av detta vill jag gärna tipsa om Anderssons vansinnigt roliga och helt vetenskapliga introduktion till sociolingvistiken, boken Fult språk. Vad sägs om en lista på tre sidor över synonymer till 'dum i huvudet'?  Boken är ganska gammal nu, men har kommit i flera upplagor, den senaste 2001. Eftersom den förekommit på många universitetskurser misstänker jag att det finns gott om exemplar på antikvariat och liknande. 

Andra trevliga lätt-tillgängliga introduktioner till dagens allmänlingvistik är Olle Josephsons "Ju" och Margareta Westmans Språkets lustgård och djungel. Och nästan allt av Lars Melin. Personligen tycker jag att de är lika trevliga (och lite bättre faktakollade) än Fredrik Lindströms populära bok Världens dåligaste språk. Men vill man ha något mer ungdomligt så testa Mikael Parkvalls Lagom finns bara i Sverige. Och missa inte Metros intervju med Parkvall

(Ja, jag vet. Mycket DN och mycket P1 idag, men då vet ni å andra sidan var på nätet jag har hängt sista tiden.) 



Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg. 

Inga kommentarer: