onsdag 20 maj 2009

Flickböcker och dagens stackars ungdom

Jag skulle vilja tipsa om Lotta Olssons genomgång av aktuell flick-litteratur, för den som inte själv hittat till dn-artikeln

Sen skulle jag gärna vilja kommentera artikeln också, men jag har inte så mycket att säga. De här böckerna har jag inte läst. Men en gång i tiden när jag var en tonåring som läste mig igenom det lilla bibliotekets tonårshylla (ni vet med böcker som Evelyn Spöke av Maria Hede och Kram, Puss och Kär, kär, kär i dej av Hans-Eric Hellberg), så vet jag inte om det var så mycket bättre. Inte fanns det särskilt stort utrymme för alldeles vanliga flickor där heller. Men man gick väl över till vuxenavdelningen. Och läste böcker som Jane Eyre, Fogelströms stad-serie, Hollywoodfruar och Shogun. Gör inte flickorna det idag också, även om de "vuxna" titlarna är andra? Jenny S, Tusen strålande solar, Den tusende gången, Jane Eyre och Twilight-böckerna? 

En annan reflektion är pojkböckerna. Finns det över huvud taget någon motsvarighet till de här flickböckerna för pojkarna i samma ålder? Eller har man bara konstaterat att de inte läser?



Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg. 



Inga kommentarer: